MediaWatch

Rapport: Tv-forbruget stabiliserer sig

DR har undersøgt danskernes tv-forbrug i 2015, og tallene viser kun et marginalt fald. TV 2 udbygger sin førerposistion.

Foto: Morten Flarup/Polfoto/Arkiv

I 2015 så hver dansker over tre år to timer og 52 minutters tv hver dag. Det er et fald på et enkelt minut sammenlignet med 2014, oplyser DR på baggrund af rapporten "Medieudviklingen 2015", som DR Medieforskning offentliggør senere på måneden.

Tv-seningen har været støt faldende de senere år. Det dybeste dyk sås i 2013, hvor der gennemsnitstiden blev skåret med et kvarter fra 3 timer og 15 minutter i 2012 til 3 timer rent i 2013. I 2014 var faldet syv minutter til 2 timer og 53 minutter, mens 2015 altså bød på en opbremsning i faldet.

"Det stabile tidsforbrug dækker over, at der bliver større forskel mellem dem, der ser meget og dem, der ser lidt tv. Forskellen mellem såkaldte høj- og lavfrekvente seere har aldrig været større," skriver medieforskerne Jakob Vikær Hansen og Katrine Green fra DR Medieforskning ifølge DR i rapporten.

TV 2 går frem

Mens den samlede tv-sening falder marginalt, viser rapporten, at der bliver større afstand mellem dem, der ser mest og mindst tv. Ifølge DR bruger den ottendedel, der ser mest tv, dagligt seks timer og syv minutter foran skærmen. Samtidig fortsætter særligt de unge seere med at sive over mod on demand-tjenester.

Ser man på, hvor i medielandskabet danskerne bruger mest tid, så viser tallene fra DR, at TV 2-familien beholder sin førsteplads og kan notere en fremgang på 0,9 procentpoint i seerandel. Fremgangen dækker over plusser til hovedkanalen TV 2, TV 2 News og TV 2 Sport. TV 2 Zulu og TV 2 Charlie taber derimod seereandele.

Der er også fremgang til kanalerne i DR-familien, dog mere beskedent end TV 2. DR går 0,3 procentpoint frem sammenlignet med 2014 og lander på 34 pct. af tv-forbruget. DR's fremgang dækker over tilbagegang for DR Ultra og DR1. Til gengæld går både DR2, DR3 og DR K frem.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs