En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
28.12.2015kl. 09.09

Ustoppelig Star Wars-film: Nærmer sig milliardsalg

Den seneste Star Wars-film forventes at sælge billetter for én milliard dollar inden nytår.
Foto: Kelly Presnell/AP
RITZAU/REUTERS

Over hele verden strømmer folk fortsat ind i biografernes mørke for at se den nye Star Wars-film, "The Force Awakens".

Den syvende film i rumsagaen er så populær, at analytikere nu ser mulighed for, at når denne uge er omme, har filmen passeret et billetsalg på én mia. dollar eller næsten syv mia. kr.

Det vil være en enestående bedrift i filmhistorien. Aldrig tidligere har en film i løbet af godt en uge indtjent så meget.

Onsdag solgte filmen billetter for 38,1 mio. dollar i Nordamerika og nåede dermed op på godt 360 mio. dollar på hjemmemarkedet. Hertil kommer et internationalt billetsalg på stort set samme niveau.

Globalt har filmen således nu indtjent 766 mio. dollar, og da dagene mellem jul og nytår traditionelt er højsæson for biograferne, kan milliarden nu skimtes forude.

Filmen satte også rekord på åbningsaftenen i sidste uge med solgte billetter for 57 mio. dollar.

Den slog dermed den hidtidige rekord på 43,5 mio. dollar på en åbningsaften. Den stod Harry Potter for i 2011 med filmen "Deathly Hallows: Part 2", der på dansk hedder "Harry Potter og Dødsregalierne - Del 2".

I "The Force Awakens" optræder skuespillerne Harrison Ford, Carrie Fisher og Mark Hamill for første gang siden 1983 på det store lærred i rollerne som rebellen Han Solo, prinsesse Leia og helten Luke Skywalker.

Disney-koncernen har yderligere to Star Wars-film i støbeskeen for de kommende år.

Selskabet brugte i 2012 over fire milliarder dollar på at købe Lucasfilm, skaberen af "Star Wars" og "Indiana Jones".

Og de penge ser ud til at være godt givet ud.

Ifølge det internationale finansmedium Bloomberg forventes alene "The Force Awakens" at indtjene astronomiske 9,6 mia. dollar eller 65 mia. kr. i løbet af det første år.

Heraf skønnes de 2,4 mia. dollar at komme fra billetindtægter.

Dertil skal lægges fem milliarder dollar fra merchandise i form af den myriade af legetøj, tøj, kaffekopper og sågar makeup, som allerede er eller kommer på markedet.

Yderligere milliarder kommer fra tv-rettigheder og dvd-salg.

/ritzau/Reuters

Relaterede artikler:

  • Foto: Kin Cheung/AP/POLFOTO/arkiv

    Star Wars vil udløse gigantisk pengeregn over Disney

  • Netflix rykker ind på TDC TV

  • Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV

    Prominente navne slutter sig til ny Facebook-funktion

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.
  • Ekstra Bladet indtager digital førerposition og sætter efter flere abonnenter
  • B.T. sætter datamur om indholdet for at få mere ud af brugerne

For abonnenter

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Tv 2 / Danmark
TV

TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling

For abonnenter

Photo: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Medienyt

DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret

For abonnenter

Photo: Jens Dresling / Politiken
TV

Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner

Læs også

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

41 pct. af 15-29-årige bruger Tiktok ugentligt, viser nye tal fra DR Medieforskning. Alligevel anbefaler digital rådgiver, at medier ikke blindt kaster sig ind i en potentielt ”drænende blindgyde.”

For abonnenter

Foto: Pr/nextory
Forlag

Nextory har anmeldt Storytel til konkurrencestyrelsen i Sverige

Nextory mener, at Storytel har misbrugt sin dominerende markedsposition. Storytel håber, at parterne kan nå til enighed om en ny aftale. 

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 26. jan.
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 26. jan.
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 26. jan.
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 26. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge