MediaWatch

Medieordførere: Behov for mere gennemsigtighed i DR

DR skal åbne op omkring sin økonomi, mener medieordførere. Et flertal bag medieforliget er villige til at ændre på lovgivningen for at skabe bedre indsigt i økonomien.

Offentligheden skal have bedre indsigt i DR’s økonomi. Det mener en række medieordførere, efter det har vist sig umuligt at få klarlagt, hvorfor radiokanalen P1 har et årligt budget på 199 mio. kr. mod konkurrenten Radio24syv’s budget på 108 mio. kr. Det skriver Jyllands-Posten.

Medieordførerne fra Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance erklærer, at det i sidste ende kan være nødvendigt med en lovændring, hvis DR ikke åbner mere op ad frivillighedens vej. Dermed tegner der sig et flertal i kredsen bag medieforliget for at give offentligheden mere indsigt i DR’s økonomiske prioriteringer.

Afviste aktindsigt

Sagen er kommet på dagsordenen, efter DR har afvist en anmodning fra JP om aktindsigt i P1’s overordnede budgetrammer med henvisning til DR’s undtagelse for offentlighedsloven i radio- og fjernsynsloven.

Medieordførerne er alle enige om, at der kan være elementer i DR’s økonomi, som skal være afgrænset fra offentlig indsigt, men der er behov for større gennemsigtighed, end der er i dag.

”Vi må have en vurdering – også en juridisk vurdering af, hvad der er til hinder for mere åbenhed. Det er meget muligt, at der skal være nogle beskyttelser i forhold til de enkelte journalisters arbejde og programvirksomheden – også i lovgivningen – men det kunne være rart, hvis vi kunne få en juridisk vurdering af radio- og fjernsynsloven, som den er i dag, og forslag til, hvordan man kunne lave det om," siger Dansk Folkepartis medieordfører, Morten Marinus, til Jyllands-Posten.

Enhedslisten og Venstre mener ligeledes, at der kan være behov for mere åbenhed omkring økonomien i DR.

Med henvisning til armslængdeprincippet mener Radikale Venstre som eneste parti ikke, at der er behov for at kigge nærmere på DR’s åbenhed omkring økonomien. Det er en sag for DR’s bestyrelse og ikke medieordførerne, mener medieordfører Rasmus Helveg Petersen. 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs