En del af Watch Medier

MediaWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
17.04.2015kl. 10.03

Er licens-journalistik mere troværdig?

DR har - forhåbentligt - ikke patent på journalistisk troværdighed, skriver DR-direktør Anne-Marie Dohm, der efterlyser større åbenhed generelt om journalisters bijobberi i et svar på kritikken fra Kristeligt Dagblad.
Foto: Agnete Schlichtkrull/DR
Anne-Marie Dohm, direktør i DR Danmark

Om Anne-Marie Dohm

  • F. 1967 og udd. journalist i 1994
  • Direktør for DR's provinsdistrikter, DR Danmark
  • Tidligere chefredaktør for Nordjyske Medier
  • Fra 2007-2011 rektor for DMJX og før da kommunikationschef i DGI
Indlægget fra Anne-Marie Dohm er et svar på mandagens kommentar fra Kristeligt Dagblads redaktionschef, Jeppe Duvå: "Derfor skader bijob DR's troværdighed trods åbenhed".

Mediers åbenhed om bijobberi svarer til at have en sygdom, som man har fået diagnosticeret – uden dog at være i behandling.  Det lyder ubehageligt, men det er ikke desto mindre det synspunkt, som redaktionschef Jeppe Duvå, Kristeligt Dagblad, gør sig til talsmand for i Mediawatch tidligere på ugen.

Hvis jeg skal følge logikken i dette synspunkt, må jeg konstatere, at den øvrige journalistiske branche både er syg, ikke-diagnosticeret og dermed også et stykke fra at påbegynde behandling.

Sådan forholder det sig heldigvis ikke. Danske medier har generelt en høj standard, journalisterne er veluddannede og har også en høj troværdighed. 

Chefen bestemmer 

Baggrunden for Jeppe Duvås noget misvisende fremstillinger er, at vi i DR for et år siden valgte at skærpe fokus, når DR-medarbejdere har beskæftigelse ved siden at deres job i DR. Vi har i den forbindelse offentliggjort en liste med de medarbejdere, som har løst opgaver uden for DR med tilladelse fra vedkommendes chef.

Som hovedregel må en ansat i DR ikke have bibeskæftigelse – medmindre nærmeste leder vurderer, at bijobbet ikke risikerer at koste på troværdighedskontoen og derfor kan godkende bijobbet. Det er altid en vurdering fra sag til sag, og det er ikke altid, at et bijob kan godkendes.

Højt hegn om habilitet

At vi i DR har særlige forpligtelser i forhold til public service betyder derfor ikke, at DRs medarbejdere ikke kan have opgaver ved siden af deres beskæftigelse i DR. Faktisk er vi glade for i, at vi har dygtige medarbejdere, der kan stille sig til rådighed i forskellige sammenhænge – uanset om de er ordstyrer på debatmøder, eller om de stiller sig til rådighed med deres specialviden.

Men vi mener, at vi har en særlig forpligtelse til at være åbne om det, hvis en medarbejder udfører en opgave ved siden af sit job i DR. Vores seere og lyttere må aldrig blive i tvivl om vores medarbejderes habilitet eller troværdighed. Og vi har en særlig forpligtelse til løbende at holde øje med, om vi har de rigtige kriterier for godkendelse af bijobberi. Ligesom vi til stadighed vil vurdere, om enkelte medarbejdere eller grupper af medarbejderes bibeskæftigelse risikere at påvirke DRs forpligtelse til at være upartisk. 

Ingen særstatus her

Når fokus i særlig grad rettes mod DR, skyldes det givetvist to ting: Nemlig at DR som det eneste medie har et lovmæssigt krav om at være upartisk. Og samtidig er DR gået forrest i at deklarere vores medarbejderes virke ved siden af deres job i DR.

Argumentet fra Kristeligt Dagblad er, at fordi DR får licensen per automatik, skal DR i særlig grad holde sig for god til at lade sine medarbejdere bijobbe. Fordi DR er født særlig troværdig, har vi en ekstra forpligtelse til ikke at lade vores medarbejdere udføre opgaver for andre. Ifølge Jeppe Duvå skal alle andre medier arbejde ekstra hårdt for at få denne troværdighedsstatus.

Det giver ingen mening. Som udgangspunkt optjener journalister og medier troværdighed ved at agere troværdigt i deres journalistiske adfærd og formidling. Det handler ikke om finansieringsformen. Hvis det forholdt sig som Jeppe Duvå siger, skal vi så også til at definere, hvor offentligt finansieret man må være for at måtte lade sine journalister have opgaver ved siden af deres journalistiske virke? Er det eksempelvis i orden at få et statstilskud på 15 mio. kr. og tillade, at chefredaktøren bijobber for finanssektoren?

Sæt nu varedeklaration på

Det spørgsmål lader sig dårligt besvare. Og det mest rigtige er heldigvis også at være kritisk med sine procedurer for, hvornår man lader en journalist eller chefredaktør løse opgaver ved siden af sit daglige virke. Og dernæst at fremlægge sine beslutninger åbent. Langt de fleste dagblade er nået langt med at deklarere privatfinansieret journalistik i form af livsstilsindhold, produktomtale, rejsereportager, som er finansieret af andre end mediehuset selv.

Hvorfor ligger det så tung med at gribe i egen barm og deklarere ikke kun journalistikken – men også journalisterne?

Relaterede artikler:

  • Ask Rostrup og Kim Bildøse har begge haft chefgodkendte bijob i 2014, bl.a. for Folketinget og Mærsk ifølge DR's bijob-liste | Foto: Bjarne Bergius Hermanse/DR

    Derfor skader bijob DR's troværdighed trods åbenhed

  • Foto: Agnete Schlichtkrull/DR

    Louise Wolff rykker fra DR til TV 2

  • Foto: Christian Klindt Sølbeck/Polfoto/Arkiv

    DR tager "lille bid" af Susanne Bier-projekt med gigabudget

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.
  • Aller Media skærer til i ny omstrukturering
  • Aller Media hyrer ny direktør

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
TV

TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause

For abonnenter

Foto: Jacob Ehrbahn
Kommunikation

Adform vil måle klimaaftryk fra digitale reklamer med nyt partnerskab

For abonnenter

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Svensk myndighed godkender Bonniers mulige opkøb af magasinplatform

For abonnenter

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Medienyt

Maren Uthaug vinder bogprisen De Gyldne Laurbær

Foto: PR/Amedia
Aviser

Amedia indfører ansættelsesstop

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Ugeblade & Magasiner

Aller Media skærer til i ny omstrukturering

Omstruktureringen i det familieejede bladhus medfører en række stillingsnedlæggelser, erfarer Journalisten.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Forhandlinger nedbringer fyringer i DR Medieproduktion

Afskedigelserne i DR-afdelingen sker som følge af et fald på et tocifret millionbeløb i budgettet til intern produktion i public service-stationen.

For abonnenter

Seneste nyt

  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 07.52
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 07.10
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 07.00
  • Google-ejer havde lavere end forventet reklameomsætning – 06.48
  • Maren Uthaug vinder bogprisen De Gyldne Laurbær – 2. feb.
  • Adform vil måle klimaaftryk fra digitale reklamer med nyt partnerskab – 2. feb.
  • Facebook-ejer stiger 20 pct. ved åbningen i USA – 2. feb.
  • Amedia indfører ansættelsesstop – 2. feb.
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media – 2. feb.
  • Svensk myndighed godkender Bonniers mulige opkøb af magasinplatform – 2. feb.
  • Aller Media skærer til i ny omstrukturering – 2. feb.
  • Forhandlinger nedbringer fyringer i DR Medieproduktion – 2. feb.
  • Berlingske-journalist bliver mediechef i Venstre – 2. feb.
  • Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører – 2. feb.
  • Impact tabte penge på Metoo-dokumentar – 2. feb.
Flere nyheder

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge