DR sætter fuld damp under digitale kedler i ny strategiplan

Under overskriften "værd at dele" har DR fastlagt sin strategi for de kommende fire år. Den sigter især mod en opprioritering af det digitale udbud.
Foto: Mew/DR
Foto: Mew/DR

Fra er "skarpere" til "mere digital". DR's bestyrelse har godkendt en ny strategiplan, der fastlægger de overordnede sigtelinjer for DR i de kommende fire år. Planen afløser den tidligere strategiplan, der havde overskriften "Et skarpere DR"  og bl.a. bød på en række gennemgribende kanalomlægninger. Den nye strategi har fået titlen "Værd at dele. Stadig original. Mere digital."

Nyt i planen er især et signal om, at DR løfter sit digitale fokus og ambitioner op på niveau med traditionel tv og radio.

Udgangspunktet for strategien er, at traditionel radio og tv stadig står stærkt hos befolkningen, men at mediebrugen flytter sig især blandt børn og unge i takt med den digitale udvikling.   

”Fremadrettet bliver DR's vigtigste opgave at bringe indholdet og værdierne med ind i en radikalt forandret og langt mere digital medievirkelighed. Det kræver væsentlige omstillinger og nye satsninger men frem for alt, at vi fastholder et fokus på det, som er omdrejningspunktet for DR's virke, nemlig public service-opgaven og det originale kvalitetsindhold,” siger DR's bestyrelsesformand Michael Christiansen i en pressemeddelelse.

Planens digitale kerne er ni indsatsområder, hvor DR bl.a. lover at sætte  fokus på at udvikle originalt kvalitetsindhold, attraktive digitale tilbud, børneuniverser til digitalt indfødte, nyheder hvor brugerne er, og udvikling af DR's organisation.

Den nye strategiplan vakte utilsigtet opsigt og kritik allerede i februar, da et udkast til planen for hvordan strategien skulle kommunikeres til omverdenen ved en fejl blev sendt til Metroxpress.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også