En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
08.04.2015kl. 13.04

DR sætter fuld damp under digitale kedler i ny strategiplan

Under overskriften "værd at dele" har DR fastlagt sin strategi for de kommende fire år. Den sigter især mod en opprioritering af det digitale udbud.
Foto: Mew/DR
af PER FANEFJORD LAURSEN

Fra er "skarpere" til "mere digital". DR's bestyrelse har godkendt en ny strategiplan, der fastlægger de overordnede sigtelinjer for DR i de kommende fire år. Planen afløser den tidligere strategiplan, der havde overskriften "Et skarpere DR"  og bl.a. bød på en række gennemgribende kanalomlægninger. Den nye strategi har fået titlen "Værd at dele. Stadig original. Mere digital."

Nyt i planen er især et signal om, at DR løfter sit digitale fokus og ambitioner op på niveau med traditionel tv og radio.

Udgangspunktet for strategien er, at traditionel radio og tv stadig står stærkt hos befolkningen, men at mediebrugen flytter sig især blandt børn og unge i takt med den digitale udvikling.   

”Fremadrettet bliver DR's vigtigste opgave at bringe indholdet og værdierne med ind i en radikalt forandret og langt mere digital medievirkelighed. Det kræver væsentlige omstillinger og nye satsninger men frem for alt, at vi fastholder et fokus på det, som er omdrejningspunktet for DR's virke, nemlig public service-opgaven og det originale kvalitetsindhold,” siger DR's bestyrelsesformand Michael Christiansen i en pressemeddelelse.

Planens digitale kerne er ni indsatsområder, hvor DR bl.a. lover at sætte  fokus på at udvikle originalt kvalitetsindhold, attraktive digitale tilbud, børneuniverser til digitalt indfødte, nyheder hvor brugerne er, og udvikling af DR's organisation.

Den nye strategiplan vakte utilsigtet opsigt og kritik allerede i februar, da et udkast til planen for hvordan strategien skulle kommunikeres til omverdenen ved en fejl blev sendt til Metroxpress.

Relaterede artikler:

  • -

    Lækket papir udløser ny kritik af DR

  • DR-oplæg: Alliance med TDC skulle bane vej for mere DR-streaming

    For abonnenter

  • DR sender internt strategipapir til Metroxpress ved fejl

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Niels Nygaard
Digital

Journalisthøjskolen får ny studieretning

DMJX lancerer en ny studieretning i såkaldt coded design, der tilbydes nye studerende allerede fra efteråret.
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Journalistuddannelser vil undersøge manglende mangfoldighed

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

For abonnenter

Foto: Pr
Digital

Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset

Foto: Jens Dresling
Radio

24syv-chef forsvarer kritiserede radioindslag

Foto: Tdc / Pr
TV

Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån

Læs også

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

TV 2 og DR 1 fordelte seerne næsten ligeligt, da Danmark slog Frankrig og sikrede sig VM guldet for tredje gang i træk. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen – 10.23
  • Journalisthøjskolen får ny studieretning – 09.57
  • Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset – 09.42
  • Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån – 08.45
  • 24syv-chef forsvarer kritiserede radioindslag – 07.56
  • Donald Trump sagsøger verdenskendt Watergate-journalist – 07.22
  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Senior Porteføljemanager

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager -CPH

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge