MediaWatch

Gallup: Færre tv-apparater - færre seere

Gallup og tv-selskaberne korrigerer nu tv-metermålingerne, fordi der i dag er 4,7 pct. af de danske husstande, der slet ikke har et traditionelt tv-apparat.

Foto: Jan Dagø/Polfoto

I løbet af de seneste fem år er der kommet flere husstande i Danmark, som ikke ejer et traditionelt tv-apparat, skriver Dr.dk.

Derfor korrigerer TNS Gallup og tv-stationerne nu basen for Tv-Meter målingerne gældende fra uge 14.

For fem år siden havde omkring 99 pct af alle husstande et fjernsyn, men i dag er tallet nede på 95,3 pct.

"Dengang kunne man bedre leve med tommelfingerreglen om, at målingen var dækkende for alle danskere. I dag er det mindre holdbart," forklarer medieforsker Dan Pedersen fra DR Medieforskning.

“Omlægningen vil give et mere retvisende billede af tv-seningen i Danmark, og derfor hilser vi det meget velkomment i DR Medieforskning.”

Q1: Teenagere flygter stadig fra flow-tv 

Korrektionen betyder, at hvor der hidtil har været 5.452.000 potentielle seere i Danmark på tre år og derover, er tallet fremover 5.229.000. Det svarer til antallet af treårige og derover pr. 1. januar 2015 i husstande med et eller flere tv-apparater.

Helt konkret kommer det til at betyde, at seertallene til mange programmer - målt i tusinder - vil være lavere fremover, fordi det samlede seerunivers nu er 4,7 procent lavere.

Dan Pedersen siger, at omlægningen giver et mere retvisende billede af tv-seningen i Danmark, og det hilser DR Medieforskning velkomment.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs