MediaWatch

Lektor: DR bryder reklameregler med indsamlingsshow

Når DR eksponerer virksomheder, der donerer beløb til Danmarks Indsamling, er det ulovlig reklame, mener lektor i markedsføringsret.

Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR

DR overtræder forbuddet mod at vise reklamer i forbindelse med det årlige velgørende show Danmarks Indsamling, siger lektor i markedsføringsret Jan Trzaskowski til Journalisten.dk.

Det skyldes, at virksomheder, der donerer pengebeløb til indsamlingen, samtidig eksponeres på DR1-skærmen under showet, hvor det løbende fremgår, hvem der bidrager og med hvor meget.

"Hvis man betaler et beløb til en indsamling og som modydelse får en nærmere specificeret eksponering, så må det betragtes som reklame. For virksomhederne er der et oplagt kommercielt sigte," siger Jan Trzaskowski til Journalisten.dk.

Sidste år indbragte indsamlingen 87 mio. kr. En stor del af donationerne kommer fra virksomheder, der bliver eksponeret med navn på tv-skærmen, hvis de bidrager med mere end 10.000 kr.

Samtidig oplyser Danmarks Indsamling i deres materiale, at virksomheder kan trække bidrag fra som udgift til markedsføring, og det er med til at understøtte, at der er tale om reklame, mener lektoren.

DR afviser

I DR afviser redaktør for Danmarks Indsamling Anders Thomsen over for Journalisten.dk, at der er tale om ulovlig reklame. Han siger, at det er i overensstemmelse med showets redaktionelle formål at nævne navnene på de virksomheder, der bidrager, og at de derfor ikke fremhæves uberettiget.

Radio- og Tv-nævnet har i 2012 vurderet, at indsamlingsshowet holdt sig inden for rammerne af lovgivningen, der forbyder DR at vise reklamer som statsfinansieret public service medie.

Det fremgår ikke af 2013-regnskabet for Danmarks Indsamling, hvor stor en del af fundraisingen, der stammer fra virksomhedsdonationer. I 2013 indsamlede showet også et tocifret milionbeløb, 76 mio. kr. Heraf gik de 15 mio. kr. til produktionsomkostninger i forbindelse med tv-showet, der produceres af STV.

På lørdag er DR igen vært for Danmarks Indsamling, der samler penge ind til 12 humanitære organisationer.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs