MediaWatch

Nævn kritiserer DR's visning af TDC-logo

Radio- og tv-nævnet kritiserer, at DR viste TDC's logo under afvikling af semifinale og finale i Eurovision Song Contest efter seerklager.

Der var to seere, der klagede til Radio- og tv-nævnet over visning af et sponsorlogo i forbindelse med afviklingen af Eurovision Song Contest i maj.

I dag har Radio og tv-nævnet truffet afgørelse om, at visningen af et sponsorlogo under pointgivningen var i strid med reklamebekendtgørelsen.

DR havde anført, at Eurovision Song Contest blev afholdt ud fra retningslinjer fastsat af EBU, og at det af disse retningslinjer følger, at hovedsponsoren, som i år var TDC, får sit logo vist på pointtavlen under pointgivningen.

Men den går ifølge Radio- og tv-nævnet ikke.

DR's ansvar

"Radio- og tv-nævnet finder ikke, at EBU's retningslinjer som udgangspunkt kan tillægges nogen betydning ved vurderingen af, om reklame-bekendtgørelsens § 26, stk. 1, 2. pkt., er overtrådt. DR har som medarrangør af Eurovision Song Contest et ansvar for, at reglerne i den danske reklamebekendtgørelse overholdes," hedder det blandt andet i afgørelsen.

På denne baggrund udtaler nævnet kritik af, at DR viste TDC's logo under afviklingen af semifinale og finale.

DR retter ind

DRs mediedirektør tager afgørelsen til efterretning:

"Vi har fulgt de retningslinjer, som EBU har fastsat. Det betyder, at hovedsponsoren får sit logo vist på pointtavlen under selve pointgivningen. Dette er en årelang praksis, som ikke tidligere har givet anledning til sager eller klager. Radio- og tv-nævnet har nu vurderet at visning af TDC's logo under programmerne er i strid med reklamebekendtgørelsen, og det tager vi naturligvis til efterretning. Dermed er det også noget, vi vil være opmærksomme på fremadrettet, så vi undgår lignende tilfælde," ssger mediedirektør Gitte Rabøl i en pressemeddelelse.

Nævnet udtaler derimod ikke kritik af det andet klagepunkt, en visning af TDC's logo før og efter udsendelserne. Nævnet vurderer, at en kreditering af TDC før og efter programmerne varede mellem 7 og 9 sekunder, som er iroden.

Nævnet udtaler heller ikke kritik af visningen af sponsorlogoer under programmet "Efterfesten".

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs