To nye Youtube-netværk åbner i Danmark

Der er lagt op til skærpet konkurrence om tv-talenter og annoncekroner, når Youtube-netværkene Splay, der er delvist ejet af MTG, og danskbaserede Maze åbner i efteråret.

To nye Youtube-netværk melder klar til kamp om tv-talenter og annoncører i Danmark.

På mandag lanceres nordiske Splay, som MTG ejer 35 pct. af, og som i forvejen er etableret i Sverige og Finland. Ifølge selskabet selv tæller netværket 200 Youtube-kanaler med mere end 6,7 mio. abonnenter - i den unge målgruppe, der er Youtubes stærke kommercielle salgskort.

"Flere af vores Youtube-stjerner har med deres store karakter, entusiasme og rette historie opbygget grupper af fans på størrelse med de kommercielle stationer (på nettet, red.). Vi håber, at Danmarks annoncører er klar til at se, at det er her, man for fremtiden kan finde og interagere med den unge målgruppe på nye måder," siger Adrian Langer, der er ansvarlig for Splay Danmark i en pressemeddelelse.

Blandt de Youtubere, Splay har indgået aftale, med nævnes Kristine Sloth (foto), Julia Sofia, Eiqu Miller, Novopleco og Stupid Aagaards. Kommercielt har Splay product placement og sponsorater tilsat cross promotion på hylden.

Korte formater i højsædet

Splay holder lanceringsbal i weekenden - og det samme gør netværket Maze, der er danskbaseret og i en pressemeddelelse skriver, at det har signet med 30 danske Youtube-kanaler, der tilsammen har godt 800.000 abonnenter. Netværket ledes af adm. direktør Line Winther Skyum Funch, der tidligere har arbejdet i tv-branchen, og partner Martin Wiinholt.

"Digital videoproduktion er fundamentalt anderledes end det, man kender fra TV. Omkring 80 pct. af seerne på Maze-kanalerne er mellem 13 og 34 år gamle. Millennium- og generation X bruger digital video i stedet for TV og magasinlæsning, og det betyder, at ægthed, passion og korte formater er i højsædet, når Maze-kanalen i den nærmeste fremtid går live på YouTube," skriver Maze i en pressemeddelelse.

Youtube-netværk fungerer lige som blognetværk som portaler for de enkelte Youtube-kanaler. Ud over at være kanalnetværk er portalerne salgsnetværk, der mod et cut af indtægterne står for salg, markedsføring, produktions- og trafikoptimering.

Ud over Splay og Maze har også svenske United Screens i sommer varslet lancering på det danske marked i sommer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også