MediaWatch

Optakt til tv-opgør om Formel 1-rettigheder

Danskeren Kevin Magnussens højprofilerede deltagelse i Formel 1 skærper tv-selskabers appetit på rettighederne, der udbydes i foråret.

Der er lagt op til skarpere konkurrence om tv-rettighederne til Formel 1-klassen, når de udbydes igen om kort tid.

TV3/Viasats rettigheder til Formel 1 udløber med udgangen af 2015. Men racerkøreren Kevin Magnussens deltagelse og præstationer i løbene, der trækker seere tilTV3+, har allerede nu øget interessen for udbuddet - også på TV 2, der dog hverken vil be- eller afkræfte om man vil byde.

"TV 2 kigger naturligvis interesseret på alle rettigheder, der bliver udbudt og selvføglelig har vi også bemærket, at der er en dansker, der gør det godt i Formel 1 hvilket jo gør, at vi vil kigge nærmere på det. Derfra og så til at sige om vi har penge til det, når det kommer til stykket, det er der ikke nogen, der ved noget om," siger TV 2's sportschef Frederik Lauesen.

SBS Discovery antyder også interesse for motorsport ifølge Ekstra Bladet.

Viasat og Tv3+ har dog ingen intensioner om at aflevere sine Formel 1-løb.

"Vi satser på, at danskerne også skal se Formel 1 hos os fra 1. januar 2016," siger Peter Nørrelund, sportschef hos Viasat til Ekstra Bladet, der også skriver, at en ny aftale om de danske rettigheder vil falde på plads inden sommer.

Særligt TV 2-koncernen kunne være interesseret i et stort anlagt motorløb med dominerende dansk deltagelse. TV 2 står nemlig uden fodboldrettigheder for første gang i mange år, når sommerens VM-slutrunde er færdig. Formel 1 kunne samtidig være en brugbar brik i eventuelle TV 2-planer om at samle rettigheder sammen for at lancere  egen sportskanal.

Avis: TV 2 øjner chance for Superliga-kampe 

"Sport har altid betydet rigtig meget for TV 2, og vi kigger på alle muligheder i den sammehæng. Hvad vores strategiske overvejelser er, holder vi for os selv, indtil vi kan være konkrete,” siger Frederik Lauesen.

TV3 går all in hos Boxer TV 

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs