MediaWatch

Rønn: Ja, de unge vil spare - men de vil ikke undvære DR

Havde Berlingske spurgt de 18 - 35-årige, om de ville undvære DR's konkrete programmer, ville svaret være et andet, siger DR's generaldirektør om ugens debatskabende spørgeundersøgelse.

Foto: DR/Agnete Schlichtkrull

DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, sætter i dagens Berlingske spørgsmålstegn ved, om forholdet mellem de unge seere og DR er så anstrengt, som en undersøgelse i samme avis har indikeret.

Undersøgelsen fra Berlingske viste, at 46 pct. af de 18 til 35-årige ville fravælge DR, hvis de til gengæld kunne slippe for den årlige licens på 2.400 kr. En historie, der har fået Socialdemokraterne og SF til at foreslå en licensrabat for de unge.
 

Unge ville også fravælge DSB


Generaldirektøren mener dog ikke, at der er noget overraskende i, at de unge svarer, som de gør.  

“Jeg synes egentlig ikke, at det er så overraskende, at folk, og særligt de unge, gerne vil spare nogle penge, når det nu netop er det, man spørger til. Jeg tror, at svaret ville være det samme, hvis danskerne blev spurgt, om man på skattebilletten ville spare DSB væk, Det Kgl. Teater eller den momsfritagelse, som dagbladene modtager,” siger Maria Rørbye Rønn til Berlingske.

Hun mener, at resultatet ville have været et andet, hvis man spurgte respondenterne, om de ville undvære konkrete programmer på DR, som 'Monte Carlo', dansk børne-tv eller regional P4-radio.

Maria Rørbye Rønn erkender dog, at DR har haft og stadig har en udfordring i forhold til at tiltrække unge seere og lyttere.

S: Restlicens kan bane vej for DR-rabat til unge
Bock: Efterlyser nytænkning hos DR
Ungdomspartier vil afskaffe DR-licens
S og SF foreslår licens-rabat til unge 

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs