Lasse Jensen: Rygterne om TV 2' s snarlige død er stærkt overdrevne

DR er udnævnt til vinder og TV 2 til taber i kampen om seerne, men faktum er, at stillingen i kampen om seerne stort set er den samme som for 15 år siden, skriver Lasse Jensen i et essay om TV 2’s fødseldag.
af CHRISTIAN GRUNERT PEDERSEN

Nye programmer og en længere primetime var tilsyneladende noget af det, der skulle til for at gøre DR ”skarpere” i forhold til konkurrenten TV 2.

Men selvom DR synes at være sejrsherre på seertalsfronten lige nu, går de i en svær fremtid i møde.

Og TV 2 er med sine seks kanaler stadig større end DR, bemærker Lassen Jensen i et essay, skrevet til dagbladet Information i anledningen af TV 2’s fødselsdagsfest - eller jubilæum - i denne uge.

Politikere, konkurrenter og printmedier presser på for en mere snæver definition af public service-begrebet, vurderer Lasse Jensen.

"Situationen for det succesramte DR er så alvorlig, at bestyrelsesformand Michael Christiansen efter lang tids usædvanlig tavshed onsdag i dagbladet Børsen måtte tage til genmæle".

"DR har måske med en gammel LO-formands ord ”sejret ad helvede til”, men spørgsmålet er, om DR overhovedet har sejret, ” lyder det fra den tidligere DR-chef og nuværende vært på P1-programmet Mennesker og Medier.

Stilling i seertalskamp er den samme som for 15 år siden

Det samlede seertal for tredje kvartal af 2013 viser, at fremgangen for DR's seks tv-kanaler er stoppet, mens TV 2' s seks kanaler kun er gået minimalt tilbage, så TV 2 samlet sidder 35 procent af seerne mod DR's 29,5 procent.

"Faktum er, at stillingen i kampen om seerne stort set er den samme som for 15 år siden. Og det er ikke længere én kamp, men mange forskellige kampe på mange forskellige baner. På nichekanaler, på internettet, om plads i kabelpakkerne og om reklamekronerne".

Lasse Jensen mener ikke, at det kommercielle TV 2's primære konkurrent er DR, men snarere de andre kommercielle kanaler.

”Kampen mellem de to statsejede stationer handler primært om seertal. Økonomisk skal TV 2 kæmpe mod andre energiske modstandere, de udenlandsk-ejede, rene kommercielle stationer SBS og TV3,” skriver Lasse Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også