MediaWatch

Anne Stig: DR er ikke TV 2's største problem

TV 2's nye programdirektør har kun siddet tre uger i jobbet, og glæder sig over TV2 News' gennemslagskraft, men har fuld fokus på at hovedkanalen skal genvinde et stærkere greb om seerne.

Afstanden mellem DR1 og TV 2- hovedkanalen har aldrig været mindre end i første halvår 2013 – på ét år er den indsnævret fra 5,4 til 0,9 sharepoint, viser en halvårsstatus på alle tv-kanaler.

TV 2-hovedkanalen er Danmarks største tv-kanal og sidder på 22,2 pct. af danskernes tv-forbrug, men har mistet 1,9 sharepoint siden 2012.

TV 2’s nedgang kan ikke længere forklares med tabet af penetration, der opstod da  TV 2 i januar 2012 indførte abonnement og faldt til 95 pct.

Forklaringen skal snarere findes i, at TV 2’s mainstream programmer ikke helt tiltrækker så mange seere som tidligere.  Det gennemsnitlige program i TV 2’s primetime tabte ca. 100.000 seere fra 2011 til 2012 og nu yderligere ca. 70.000 seere i 2013.

“At DR haler ind på os er i sig selv ikke vores største udfordring. Det er en langt større udfordring, at danskerne bruger færre minutter på at se tv. Det er dér, vores fokus er,” siger Anne Stig Christensen, der har siddet i sit nye job som TV 2’s programdirektør i godt tre uger.

“Men det er logisk, at vi er i gang med at tilrette vores programprofil i retning af at få et stærkt efterår og et stærkt forår, og her tre uger inde i mit nye job, ser jeg med stor optimisme på det, vi har sat i gang.”

Hun har tidligere overfor MediaWatch indikereret lidt af sin indgangsvinkel til opgaven. Ud over at løfte seerniveauet i TV 2-hovedkanalens primetime bliver én af hendes første opgaver,  at tage bestik af det tab af unge seere, som alle kommercielle kanaler er ramt af i år - ikke mindst hovedkanalen, der spiller en vigtig rolle som drivkraft for hele tv-reklamemarkedet og især for TV 2's økonomi.

De første spæde resultater, som ses i efteråret, er offentliggjort i dag.

TV 2 nicher står godt

Anne Stig Christensen peger på, at TV 2's nichekanaler generelt står stærkt i første halvår: TV2 Fri har fået en rimelige start. Og så er det positivt, at TV2 News manifesterer sin position som den rene nyhedskanal, hvor ‘Breaking’ er styrende, siger hun.

“Vi har høj kvalitet både på breakingdelen og på vores magasiner, og  en klar profil på politik, finans og kultur, og det er hovedforklaringen på, at News fortsat vokser.”

Programdirektøren noterer sig videre, at TV2's  kommercielle styrke er intakt, dvs. styrkeforholdet til Tv3 og SBS. Det er også vigtigt, understreger hun.

TV 2-gruppens samlede andel er også fortsat størst med 33,5 pct - men gruppen lider et tab på 1,6 point i første halvår. TV 2-koncernen nyder godt af TV 2 Fri-introduktionen og et godt resultat for TV 2 News, som går fra 3,3 pct. til 3,9 pct.. 

Til gengæld går både Zulu (2,3 pct.) og TV 2 Film (0,5 pct.) lidt tilbage.

Også i det store billede gnaver DR sig ind på Tv2.  DR’s portefølje kan samle en seerandel på 31,6 pct., eller 3,4 point mere end første halvårsresultatet i 2012.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs