MediaWatch

Rasmus Tantholdt vinder Publicistpris

Publicistprisen blev fredag uddelt, og vinderen blev TV 2-journalist Rasmus Tantholdt, der har sat nye journalistiske standarder for dækningen af krig i dansk tv, lyder det.

Fra venstre: Line Ritz, Rasmus Tantholdt, Lea Wind-Friis og Camilla Stockmann. | Foto: Foto: Heine Pedersen

Rasmus Tantholdt løb fredag med Publicistprisen for sin indsats som krigskorrespondent i krigshærgede områder. Det oplyser Den Danske Publicistklub, som står bag prisuddelingen, i en pressemeddelelse.

”I hele sin karriere har Rasmus haft en enestående evne til at være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Ruslands krig mod Ukraine er nok vor tids største historie, og Rasmus Tantholdt var den eneste danske journalist i Kiev fra krigens begyndelse,” lød det bl.a. i juryens begrundelse.

Siden 2000 har Rasmus Tantholdt dækket krige og konflikter som krigskorrespondent hos TV 2.

”Rasmus er ikke ekspert i Ukraine, Irak, Afghanistan, Hong Kong eller Syrien, men han bliver det meget hurtigt, når han kaster sit talent ind i historierne og får de menneskelige perspektiver med i sine fortællinger. Rasmus er en publicist i verdensklasse,” uddybes det fra juryen.

Publicistprisen uddeles årligt af Den Danske Publicistklub, der er et netværk for journalister og mediefolk. Prisen har været uddelt siden foreningens 100-års jubilæum i 1980. Med prisen følger 15.000 kroner.

Priserne Rebelprisen og Dokumentarprisen blev ligeledes uddelt.

Her vandt henholdsvis Line Ritz for dokumentaren ”MeToo: Sexisme bag skærmen” og Camilla Stockmann og Lea Wind-Friis fra Politiken for deres dækning af seksuelle krænkelser og systematisk magtmisbrug i DR Pigekoret.

Årets nominerede til Publicistpriser er fundet

Den Danske Publicistklub har valgt ny formand

Mere fra MediaWatch

DR og Roskilde Festival dropper tv-samarbejde

Danmarks Radio har droppet alle livekoncertoptagelser og tv-produktioner fra årets musikfestivaler heriblandt Roskilde Festival. Seertilslutningen står ikke mål med ressourceforbruget, lyder det. I stedet spreder DR sine medarbejdere over flere festivaler henover sommeren.

EU-pulje for nyhedsmedier åbner

Europa-Kommissionens organisation Creative Europe har lanceret en pulje for journalistiske partnerskaber på tværs af landegrænser, som skal understøtte bæredygtige forretningsmodeller for nyhedsmedier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs