Ikoniske Kaj og Andrea vender tilbage på DR

Den 3. september har nye afsnit af "Kaj og Andrea" premiere - 50 år efter, at det første afsnit blev vist.
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR
Foto: Bjarne Bergius Hermansen/DR
AF RITZAU/MEDIAWATCH

Fra på fredag vender venneparret "Kaj og Andrea" tilbage på skærmen i nye afsnit. Det oplyser DR.

De nye programmer med "Kaj og Andrea" har premiere den 3. september på kanalen Minisjang, og der er tale om 10 nye afsnit.

Programmerne er udviklet særligt til de små børn og udkommer i anledning af 50 års-jubilæet for de største DR-programmer.

"Kaj og Andrea" var første gang på skærmen i 1971, og programmet er sendt i 183 afsnit. Det senest producerede afsnit stammer fra 2007.

Men nu er det populære vennepar altså tilbage:

"Vi glæder os til at invitere børnene ind i Kaj og Andreas univers, måske for allerførste gang, men også til at give forældre og bedsteforældre et nostalgisk gensyn med egne barndomsminder," siger Marlene Boel, chef for DR's børne- og ungdomsafdeling.

10 nye afsnit

Da "Kaj og Andrea" i sin tid blev produceret, blev stemmerne til de to figurer leveret af Kjeld Nørgaard og Hanne Willumsen. DR oplyser ikke, hvem der i denne omgang lægger stemmer til.

Når børnene kastes ind i "Kaj og Andrea"-universet i de 10 nye afsnit, sker det på en måde, så de kan lære noget af programmerne, fortæller Marlene Boel til DR.

""Kaj og Andrea" har et rigt følelsesliv ligesom børnene, der ser med – de er spontane, nysgerrige, drillende, glade, legesyge og kan nogle gange også være lidt hårde ved hinanden. Småbørnene har ikke nødvendigvis så meget sprog endnu, og derfor har det stor værdi, når de oplever andre sætte ord på følelser, de kan genkende," siger hun.

Disney+ i billedet

DR annoncerede sidste efterår Kaj og Andreas comeback som en del af indholdet for de yngste på Minisjang, hvor målgruppen er 1-3 år.

Minisjang blev lanceret i foråret 2020 bl.a. efter streamingtjenesten Disney+ kom til Danmark med et stort bagkatalog af indhold til børn og familier på menuen.

"Hvis vi mener, det er vigtigt at holde fast i en fælles dansk børnekultur, som har et dansk afsæt, så er det oplagt, at DR er dem, der kan og skal levere det som et kontinuerligt tilbud," sagde Morten Skov Hansen, chef for DR Ultra, Ramasjang og Minisjang i DR, den gang til MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også