MediaWatch

Filminstituttet forlænger pulje til undersøgelse af publikum

En pulje på tre mio. kr., som blev oprettet af Det Danske Filminstitut for et år siden, får nu mere tid og flere penge efter positiv modtagelse fra filmbranchen.

Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

Det Danske Filminstitut har valgt at afsætte yderligere tre mio. kr. til puljen Publikumsfokus, som desuden bliver forlænget med et år. Det skriver Kulturmonitor.

Puljen blev etableret sidste år med et beløb på tre mio. kr. til publikumresearch og -udvikling for at få indsigt i de enkelte films målgrupper på et tidligt stadie. Ifølge strategisk leder og lanceringskonsulent i DFI, Sanne Juncker Pedersen, har det seneste år budt på en række publikumsundersøgelser, som har gjort bl.a. producenter og distributører klogere på deres publikums præferencer.

"Branchen har kvitteret enormt positivt på initiativet og puljen, og vi kvitterer nu for engagementet ved at fortsætte den særskilte pulje i endnu et år," siger Sanne Juncker Pedersen ifølge Kulturmonitor i en pressemeddelelse om baggrunden for at forlænge puljen.

Da puljen blev lanceret sidste år, lød det, at et af hovedformålene er at udvide de analyseredskaber, som DFI mener, branchen har brug for flere af.

"Det handler både om at skabe indsigter, men også om at få dem til at indgå tidligere i projekterne," lød det dengang fra Sanne Junker Pedersen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs