MediaWatch

Reklamemarked vokser 17 pct. i Norge

Med en stigning i 1. halvår på godt 17 pct. var omsætningen på det norske annoncemarked tæt på at ramme niveauet før coronakrisen. Digitale kanaler trækker især fremgangen.

Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix

Det norske reklamemarked er godt i gang med at rette sig op efter sidste års kolde coronadukkert. Det skriver Kampanje.

Ifølge omsætningstal fra mediebureauerne i Media Agency Association blev der købt annonceplads for 4,65 mia. norske kr. i første halvår - det er en vækst på 17,3 pct. i forhold til første halvår 2020 og tæt på 2019-niveauet, hvor der blev omsat for 4,83 mia. norske kr. i første halvår.

Det er især digitale kanaler, der trækker læsset med en vækst på 30,6 pct. Digitale medier står for 43,4 pct. af den norske reklameomsætning. Den næststørste vækst procentuelt står radio og podcast for. Tv, der er den næststørste omsætningskanal efter digitalt, voksede 14,5 pct., mens dagbladene så en fremgang på 2,5 pct. 

"Genåbningen er nu godt i gang på markedet for kommunikation og reklame," udtaler general manager Merete Mandt Larsen i Media Agency Association i en kommentar.

Også på det britiske reklamemarked er der forår i luften. Ifølge en rapport fra foreningen IPA - Institute of Practitioners in Advertising - steg den britiske annonceomsætning for første gang i 18 måneder i andet kvartal i år.

Der er endnu ikke kommet tal for udviklingen på det danske marked, men ifølge flere bureauer, MediaWatch har talt med tidligere, har genåbningen også sat gang i de danske markedsføringshjul.

Kreativitet og Kommunikation, der samler annonceomsætningen, der går gennem de danske mediebureauer, oplyser til MediaWatch, at tallene for første halvår ventes offentliggjort i august.

Bureauer melder om annoncemarked tilbage på sporet: "Genåbningen har givet et klart løft"

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs