MediaWatch

Antallet af kvinder på topposter i mediebranchen stiger

En gennemgang, som fagbladet Journalisten har foretaget, viser, at antallet af kvinder i en række ledende stillinger i mediebranchen er mere end fordoblet på ti år.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Antallet af kvinder, der bestrider topposter i den danske mediebranche, er steget markant de seneste ti år, viser en gennemgang, som Journalisten har foretaget.

Fagbladet har set på 57 topjobs på tværs af DR, TV 2, de otte TV 2 Regioner og landsdækkende og regionale dagblade, og for ti år siden var 10 af de 57 job bestredet af kvinder. I dag er antallet 23.

Blandt de senest udpegede kvindelige mediechefer er Marchen Neel Gjertsen, der har fået titel af chefredaktør på Jyllands-Posten – den første kvindelige af slagsen i avisens historie – og Ulla Pors Nielsen, der er blevet nyhedsdirektør på TV 2 som afløser for Mikkel Hertz.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen. (Rettet)

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs