Antallet af kvinder på topposter i mediebranchen stiger

En gennemgang, som fagbladet Journalisten har foretaget, viser, at antallet af kvinder i en række ledende stillinger i mediebranchen er mere end fordoblet på ti år.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Antallet af kvinder, der bestrider topposter i den danske mediebranche, er steget markant de seneste ti år, viser en gennemgang, som Journalisten har foretaget.

Fagbladet har set på 57 topjobs på tværs af DR, TV 2, de otte TV 2 Regioner og landsdækkende og regionale dagblade, og for ti år siden var 10 af de 57 job bestredet af kvinder. I dag er antallet 23.

Blandt de senest udpegede kvindelige mediechefer er Marchen Neel Gjertsen, der har fået titel af chefredaktør på Jyllands-Posten – den første kvindelige af slagsen i avisens historie – og Ulla Pors Nielsen, der er blevet nyhedsdirektør på TV 2 som afløser for Mikkel Hertz.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også