MediaWatch

Discovery forlænger rettigheder til Giro d'Italia

Et år efter Discovery købte europæiske rettigheder til to øvrige europæiske cykelklassikere, sikrer koncernen sig nu også globale rettigheder til det italienske etapeløb Giro d'Italia frem til 2025.

Sidste års Giro d'Italia blev afviklet senere end normalt på grund af corona i oktober

Discovery konsoliderer og udvider porteføljen af cykelrettigheder med købet af eksklusive, globale rettigheder til at vise Giro d'Italia indtil 2025. Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse.

Discovery købte i 2017 de europæiske rettigheder til Giroen, som TV 2 tidligere har haft, og har altså nu forlænget og udvidet aftalen, der kommer et år efter, at Discovery erhvervede de europæiske rettigheder til to øvrige cykelklassikere Tour de France og Vuelta a Espania, frem til 2025.

Rettighedsaftalen gælder på tværs af Discoverys platforme med Eurosport-kanalerne, streamingtjenesten Discovery+ og onlinekanalen Global Cycling Network (GCN) i centrum.

"Vi er glade for at have konsolideret vores udvalg af cykelrettigheder i verdensklasse gennem en flerårig forlængelse med RCS, så vi kan holde Giro d'Italia på vores kanaler og platforme i de kommende år. Gennem vores partnerskab mellem Eurosport og GCN, og i stigende grad gennem discovery +, vil vi fortsætte med at udnytte vores store cykelekspertise, så alle kan nyde sporten," udtaler Andrew Georgiou, President, Eurosport and Global Sports Rights & Sports Marketing Solutions.

Aftalen med RCS Sport er indgået via IMG, fremgår det og dækker også en række øvrige UCI World Tour-løb, herunder mændenes og kvindernes Strade Bianche og Tirreno-Adriatico, samt Milano-San Remo og Lombardiet Rundt, som for første gang vil blive produceret til live-dækning fra start til slut, skriver Discovery.

Med aftalen sætter Discovery sig tungere på cykelsporten internationalt, mens koncernen har måttet afgive en række danske og skandinaviske fodboldrettigheder, herunder til det danske herrelandsholds kampe, som TV 2 har erhvervet fra 2022.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs