
Det danske producentmiljø kan se frem til at få en ny storkunde på banen, skriver Politiken.
Den amerikanske underholdningskoncern Disney vil også satse på lokale, egenproducerede film og tv-serier til streamingtjenesten Disney+, siger Disneys nordiske chef, Hans van Rijn, til avisen.
"Vi ved, hvad lokalt indhold kan gøre for tjenesten i Danmark, men vi har også set dansk indhold klare sig uden for landets grænser. Så det er superinteressant for os som global spiller, hvis vi kan få skabt indhold her, som rent faktisk også kan blive lanceret på tværs af alle Disney+-landene," siger Hans van Rijn, der uddyber, at koncernen er gået i gang med at sondere produktionsmiljøet og se på mulighederne.
Han vil ikke sætte beløb på investeringens størrelse, men fokus vil bl.a. være på, om produktionerne også har potentiale uden for det danske marked.
Streamingtjenesten Disney+ blev lanceret i Danmark i september og nåede ved årsskiftet 16 pct. af de danske husstande ugentligt ifølge DR's rapport Medieudviklingen 2020. Disney+ har ud over de klassiske Disney tegneserier også animationsfilm fra Pixar, Marvels superheltefilm og Star Wars på programmet - og går i næste uge i luften med kanalen Star, som er målrettet det voksne publikum.
Mere fra MediaWatch
Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"
Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.