MediaWatch

TV 2: Advokatundersøgelse var ikke juridisk set uvildig

Det var en fejl, at advokatundersøgelsen af de interne forhold på TV 2 blev kaldt uvildig. Det var den ikke, lyder det fra programdirektør.

Foto: Miklos Szabo/Ritzau Scanpix

Da Lotte Lindegaard, programdirektør på TV 2, i "Go' Aften Live" 7. januar fortalte, at tv-stationen havde hyret advokatfirmaet Norrbom Vinding til at gennemføre den interne kulturundersøgelse på tv-stationen og dermed havde haft "en uvildig part indover", var det en forkert udlægning af undersøgelsen. Det skriver Politiken.

Undersøgelsen, der bl.a. blev brugt som grundlag for at afskedige tv-vært Jes Dorph-Petersen, var nemlig ikke uvildig, og det var en fejl at bruge den term, erkender Lotte Lindegaard.

"I debatten har ordet "uvildig" været brugt til at beskrive karakteren af advokatundersøgelsen, men objektivt set er det ikke en præcis og dermed ikke en korrekt beskrivelse. Det er mere korrekt at sige, at der er gennemført en advokatundersøgelse i samarbejde med en ekstern advokat," siger hun til Politiken.

Jes Dorph-Petersen fyret fra TV 2-program efter intern undersøgelse 

Hyldest af Jes Dorph-Petersen i Jyllands-Posten vækker kritik

TV 2 lægger dokumentar om #metoo ned 

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs