MediaWatch

Hyldest af Jes Dorph-Petersen i Jyllands-Posten vækker kritik

I en leder takker Jyllands-Posten den nu tidligere TV 2-vært for at have rettet fokus mod en ny side af debatten om seksuelle krænkelser og sexisme i mediebranchen. Det får kritik fra Dansk Kvindesamfund.

Jes Dorph-Petersen blev efter sin afskedigelse på TV 2 interviewet af vært på DR's Aftenshowet Mette Bluhme Rieck, hvor han fortalte om sin oplevelse af advokatundersøgelsen. Hun fik efterfølgende kritik på sociale medier for at have stillet kritiske spørgsmål. | Foto: Screenshot/DRTV

Forkvinde for Dansk Kvindesamfund, Helena Gleesborg Hansen, mener, at Jyllands-Postens leder onsdag, hvor avisen hylder den afskedigede TV 2-vært Jes Dorph-Petersen for at stå frem med sine oplevelser, kan resultere i, at færre kvinder i fremtiden har lyst til at stå frem, hvis de bliver udsat for seksuelle krænkelser eller sexisme. Det skriver Journalisten.

"Det er en meget uhensigtsmæssig måde, Jyllands-Posten forvalter sit ansvar på ved at kalde ham en helt og fuldstændig absurd at sidestille ham med Sofie Linde. Jes Dorph har haft en krænkende adfærd overfor praktikanter. Sofie Linde er selv blevet krænket," siger Helena Gleesborg Hansen til fagbladet.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs