Brud med Yousee er gået hårdest ud over Discoverys hoved- og sportskanaler

Trekvart år efter bruddet med Yousee har ambitionerne om et tættere bånd til andre distributører ikke ændret på, at Discoverys rækkevidde på flow-tv er halveret. Målet er at opbygge en position som en af de tre største streamingtjenester i Norden, siger dansk Discovery-chef.
Efter bruddet med Yousee er kunderne kun i mindre grad søgt mod andre tv-distributører for at se Discoverys kanaler, siger den danske Discovery-chef, Kasper Kryger. | Foto: PR/Discovery Networks Danmark
Efter bruddet med Yousee er kunderne kun i mindre grad søgt mod andre tv-distributører for at se Discoverys kanaler, siger den danske Discovery-chef, Kasper Kryger. | Foto: PR/Discovery Networks Danmark

Da Discovery og Yousee ved årsskiftet gik hver til sit, var det med kontant afregning for begge parter. Discovery mistede i første kvartal halvdelen af rækkevidde og tv-tid i de danske husstande, og Yousee måtte se flere kunder forlade butikken med en tilbagegang på 61.000 i første kvartal i år – hvor det samlede tal for hele 2019 var 71.000.

Trekvart år efter bruddet er billedet for Discovery Networks stort set uændret, og selskabet står fortsat med et tab på halvdelen af gennemslagskraften på det klassiske tv-marked, som selskabet ikke har kunnet indhente via andre tv-distributører. Netop samarbejdet med andre distributører, der fortsat har Kanal 4, Kanal 5, 6'eren og andre Discovery-kanaler i pakkerne, var det ene ben i Discoverys strategi efter bruddet. Det andet var med støtte på en hårdere satsning på streamingtjenesten Dplay.

Det kommer ikke bag på Discoverys danske chef Kasper Kryger, at bruddet har skåret dybt i tv-selskabets position på det traditionelle tv-marked. Til gengæld understreger udviklingen, at markedet er i opbrud, mener han.

"Vi har jo kunnet konstatere, at Yousee i første halvår har mistet rigtig mange af deres tv-kunder, og at disse kunder umiddelbart kun i mindre grad har søgt mod andre tv-distributører. Det illustrerer, hvordan vi i denne tid oplever et brud med de traditionelle tv-vaner og ser, at kunderne i stedet søger mod rene digitale platforme," skriver Kasper Kryger i en kommentar.

Han oplyser, at Discovery Netorks har oplevet "massiv vækst" på streamingtjenesten Dplay – dog uden at sætte tal på udviklingen. Discovery har som ambition at placere tjenesten blandt de tre mest populære i Norden.

Sport og hovedkanal taber

Kigger man på de enkelte kanaler hos Discovery, så er det især hovedkanalen Kanal 5 og sportskanalerne Eurosport 1 og 2, der har taget de største seertab efter bruddet med Yousee. Ifølge tal fra mediebureauet IUM baseret på Kantar Gallups seermåling er Kanal 5 faldet 53 pct. i seerandel i den brede målgruppe og 54 pct. i den kommercielle målgruppe fra 25-60 år.

Det hårdeste procentuelle dyk tager Eurosport 1 og 2, der er gået tilbage med henholdsvis 71 pct. og 60 pct. i den brede målgruppe og 76 pct. og 52 pct. i den kommercielle målgruppe.

Bedre er det gået for Kanal 4 og TLC, der begge har primært kvinder som målgruppe. De to kanaler er gået henholdsvis 38 pct. og 29 pct. tilbage i den brede målgruppe og 40 pct. og 38 pct. tilbage i den kommercielle målgruppe.

"Discovery har også lidt under, at fodbolden og sporten har haft vanskelige vilkår, hvilket kan aflæses i tallene, hvor Eurosport-kanalerne er hårdere ramt end gennemsnittet. Omvendt har kanalerne med overvejende kvindelig profil, Kanal 4 og TLC, klaret sig bedre end gennemsnittet," forklarer broadcastchef hos IUM, Jakob Olsen, der vurderer, at der også kan være en kønsforskel, der påvirker.

"Kvinders seermønster er anderledes end mænds. De ser mere tv, og deres sening er fordelt på flere kanaler."

Discovery Networks' samlede andel af seningen er faldet 49 pct. både blandt alle seere og i kommercielle målgruppe fra 25-60 år, mens det gennemsnitlige antal minutter, der bliver brugt på at se Discovery-kanaler, er faldet med henholdsvis 50 pct. blandt alle og 53 pct. i den kommercielle målgruppe.

Omlægning skal give penge til indhold

Med halveringen af forretningsgrundlaget på det traditionelle danske tv-marked har Discovery stået med store udfordringer. Det er også i den sammenhæng, at den store omlægning af organisationen, der præsenteret for to måneder siden, skal ses, siger Kasper Kryger.

Her nedlagde Discovery Networks direktørstillingerne i de enkelte nordiske lande og samlede det nordiske ansvar under svenske Nicklas Norrby. Kasper Kryger overtog det daglige ansvar for den danske forretning og fik samtidig rollen som nordisk salgsdirektør, mens tidligere topchef for Discovery i Danmark, Christian Kemp, takkede af.

"Selvfølgelig har det betydning for forretningen, når man mister en stor del af sit seergrundlag. Vores fokus har derfor i langt højere grad end tidligere været rettet mod den digitale del af vores forretning, hvor vi tror, det afgørende slag i fremtiden skal slås," skriver Kasper Kryger.

"Vi gennemførte i august en nordisk sammenlægning blandt andet for at kunne frigøre ressourcer og penge til at kunne investere i mere lokalt indhold og digitale produkter og dermed fremskynde målet om at være blandt de bedste streamingtjenester på markedet."

Hvad betyder billedet for programinvesteringer og kanalprofiler – skal der ændres på dette?

"Vi har aldrig før investeret så meget i lokalt content, som vi gør nu. Kigger vi ind i 2021, er det en udvikling, der vil fortsætte. Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan udvide vores programunivers i forhold til den efterspørgsel, der er i markedet. Det betyder også, at vi løbende overvejer at gå ind i nye genrer udover de tre styrkepositioner, vi har i dag: krimi, underholdning og reality," skriver Kasper Kryger, der uddyber, at der ikke er planer om ændringer i forhold til de eksisterende flow-kanaler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også