En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
03.09.2020kl. 14.13

Afgående direktør lukker døren til Discovery efter turbulent tid: "Den sidste periode har været ekstremt hård"

Ny organisering hos Discovery Networks koster dansk direktør jobbet, men han giver ændringerne sin fulde opbakning. Selv ser han frem til at "hive stikket" efter en turbulent tid, hvor kampen med Yousee har trukket store veksler.
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix
af LOUISE RESEKE

Små ti år efter indtoget i Norden med opkøbet af SBS strømliner den amerikanske tv-koncern Discovery forretningen og slanker ledelsen. Hjørnekontorerne i de enkelte lande bliver nedlagt, og ledelsen samles under en ny nordisk topchef i skikkelse af Nicklas Norrby, der hidtil har været landedirektør for den svenske forretning.

Omstruktureringen betyder exit for den mangeårige direktør for Discovery i Danmark, Christian Kemp, der ikke desto mindre ser trækket som det rigtige.

"Jeg er fuldstændig enig i beslutningen og har været en stor fortaler for at gøre det. Vi arbejder meget mere nordisk i dag end tidligere, og beslutningsprocesserne bliver bare nemmere. Det er en mere moderne måde at arbejde på, og det er jeg 100 pct. afklaret omkring," siger Christian Kemp.

Han fratræder 1. november.

Vil trække stikket i en periode

Når Christian Kemp lukker døren til udsigten over Ørstedsparken i København fra Discoverys kontorer, er det til en tv-forretning, der ser komplet anderledes ud end for et år siden.

Siden Yousee sidste efterår bebudede fyringen af Discoverys kanaler i de faste tv-pakker, har han stået i forreste geled både i offentligheden og internt for at kæmpe for den forretning, der fra nytår med et slag fik kappet halvdelen af distributionen af. Discoverys konsekvente afvisning af at føje Yousee og lægge selskabets kanaler i bland-selv-tilbuddet med færre abonnementspenge, end pladser i de faste tv-pakker, har halveret Yousees seerandel og kostet både abonnements- og reklamekroner.

CV: Christian Kemp

  • F. 1964
  • Indledte karrieren i 1994 som key account manager på TV3 og havde efterfølgende andre kommercielle roller bl.a. som salgschef.
  • I 2005 fulgte Christian Kemp efter til SBS TV, efter tidligere programdirektør på TV3 Henrik Ravn var blevet direktør for tv-selskabet.
  • I 2009 blev han kommerciel direktør for SBS TV, der i 2012 blev købt af Discovery Networks.
  • 2013-2020: Adm. dir. Discovery Networks Danmark

Samtidig har selskabet investeret tungt i at rykke streamingtjenesten Dplay frem i markedet i en tvungen transformation af forretningen fra flow til det digitale marked. Selvom Christian Kemp med sine mere end 25 år i branchen har kæmpet mange kampe, har den seneste været mere udmagrende end de fleste.

"Jeg har haft et hårdt arbejdsliv de sidste 12 måneder, det er ikke nogen hemmelighed. Det har også været hårdt for mig personligt, synes jeg, så for mig er det her også en kærkommen lejlighed til at hive stikket lidt og finde mit gamle jeg igen," siger Christian Kemp.

"Vi har altid haft udfordrerrollen i Discovery, og jeg har været vant til et sindssygt arbejdspres, men den sidste periode har været ekstremt hård. Også fordi jeg følte, at meget af det, der skete, var uretfærdigt og vanvittigt."

Har du været tilfreds med din egen indsats i forhold til, hvor det er landet?

"Jeg lukker døren efter mig med oprejst pande og synes, jeg har gjort alt, hvad jeg kunne. Men de sidste 12 måneder har været Davids kamp mod Goliath, selvom jeg godt ved, vi er en del af en stor organisation. Alle har trukket et sindssygt stort læs og kunne ikke have gjort mere," siger Christian Kemp.

Ingen sure miner

Han mener, at den transformation, som Discovery har arbejdet på med at få kundebasen på streamingtjenesten Dplay til at vokse, har været en investering i fremtiden.

"Hele distributionsmarkedet kommer til at ændre sig, og derfor skal du ud og hente indtægter andre steder. Derfor har strategien med at fokusere 100 pct. på Dplay også båret frugt. Det er en anden forretning, og den skal man bygge på, men Discovery tænker langsigtet, og vi er godt på vej," siger Christian Kemp, der ikke vil ud med, hvor mange kunder Dplay har.

Ifølge DR Medieforskning brugte 3 pct. af befolkningen ugentligt Dplay i 2019. Det placerer Dplay et stykke efter konkurrenterne hos TV 2 og Nordic Entertainment Group, hvis tjenester TV 2 Play og Viaplay blev brugt af hhv. 18 og 15 pct. ugentligt. Tallene er fra 2019 og altså inden Discoverys større tryk på Dplay.

Christian Kemp afviser, at der følger andre ændringer i organisation og strategi umidddelbart efter hans farvel, ligesom han går ud af døren uden bitterhed.

"Den måde, vi skilles på, er måske noget af det mest optimale, der er ikke nogen sure miner eller indebrændte følelser," siger Christrian Kemp.

Hvad der skal ske, når han er ude - ganske vist med en konkurrenceklausul - står åbent.

"Det kan være, jeg havner et andet sted eller starter for mig selv. Det er en af de mest spændende brancher, der findes, men lige nu har jeg ikke nogen planer om, hvad der skal ske," siger Christian Kemp.

Ansvaret for den danske del af forretningen bliver placeret hos Kasper Kryger, der samtidig bliver salgsdirektør for Discovery Networks i hele Norden.

Relaterede artikler:

  • Christian Kemp forlader Discovery Networks efter 15 år heraf 7 som adm. direktør. | Foto: PR

    Discovery samler hele Norden under ny ledelse – dansk direktør stopper

    For abonnenter

  • Foto: Francois Lenoir/Reuters/Ritzau Scanpix

    TV 2 sætter lid til endelig afgørelse efter kold spand vand fra generaladvokat

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Olufson
Politik

Regeringen genfremsætter forslag om moms på tv-rettigheder

Et af regeringspartierne var med til at stemme imod forslaget om at fjerne momsfritagelsen på bl.a. tv-rettigheder, som vil betyde årlig merbetaling på 260 mio. kr. for distributører.
  • Distributører og antenneforeninger jubler over forkastet momsændring
  • Flertal afviser kunstmoms - minister vil prøve igen efter sommerferien

For abonnenter

Foto: Colourbox
Ugeblade & Magasiner

Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019

For abonnenter

Foto: Screenshot
Digital

Altinget sætter navn på redaktør til nyt fondsmedie

Tyrkiets præsident Recep Tayyip Erdogan på besøg i jordskævlsramt by i det sydøstlige Tyrkiet. | Foto: Adem Altan/AFP/Ritzau Scanpix
Digital

Twitter kan igen tilgås fra jordskælvsramte Tyrkiet

Foto: Pr/north Media
Medienyt

Tab på værdipapirer gjorde stort indhug i North Medias bundlinje

Foto: Pablo Morano/Reuters/Ritzau Scanpix
TV

Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs

For abonnenter

Læs også

Foto: Mads Hansen/PR/Jysk Fynske Medier
Radio

JFM går i luften med radiokanal forbeholdt Eurovision

Døgnet rundt vil den nye digitale kanal spille sange fra musikkonkurrencen Eurovision.

For abonnenter

Foto: Pr/lindhardt og Ringhof
Forlag

Printsalget slog bak for Lindhardt og Ringhof i 2022

Efter års vækstrejse mødte forlaget en mur i salget af trykte bøger i 2022. Digital vækst holdt dog top- og bundlinje fra at falde, men udfordret detailsalg har fået L&R til at skære til i januar.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Ugeblade & Magasiner

Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019

Selvom antallet af printmedier har set et større fald end online-medierne, er der fortsat flere printmedier i det danske marked, viser ny opgørelse.

For abonnenter

Job

  • People Manager for Upright Music

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Vært til Radio4

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • SoMe Manager

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Digital redaktør til TV2 ØST

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Regeringen genfremsætter forslag om moms på tv-rettigheder – 10.32
  • Twitter kan igen tilgås fra jordskælvsramte Tyrkiet – 09.10
  • Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs – 08.23
  • Altinget sætter navn på redaktør til nyt fondsmedie – 07.56
  • Disney fyrer 7000 efter tab af 2,4 millioner streaming-abonnenter – 07.17
  • Tab på værdipapirer gjorde stort indhug i North Medias bundlinje – 8. feb.
  • People's trækker bog midlertidigt tilbage – 8. feb.
  • Microsofts opkøb af Activision møder bekymring hos CMA – 8. feb.
  • Nyt nordisk bureaupartnerskab tager kampen op med globale koncerner – 8. feb.
  • JFM går i luften med radiokanal forbeholdt Eurovision – 8. feb.
  • Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019 – 8. feb.
  • Printsalget slog bak for Lindhardt og Ringhof i 2022 – 8. feb.
  • Aktindsigt viser stor stigning i anmeldte hackerangreb – 8. feb.
  • Ny forretningsmodel skal redde Vid&Sans ud af økonomisk kattepine – 8. feb.
  • Viaplay tilbyder amerikanerne en pris på godt 40 kroner om måneden – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • People Manager for Upright Music

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Vært til Radio4

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • SoMe Manager

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Digital redaktør til TV2 ØST

Se flere jobs

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge