Debat: Eftersyn af TV 2's brugerbetaling handler om fair vilkår

Opfordringen til at at give rammerne for brugerbetalingen på TV 2's hoved- og public service-kanal et eftersyn handler ikke om at stække TV 2, men om at sikre fair vilkår, skriver Dansk Erhverv og Danske Mediedistributører i et svar til TV 2's topchef.
Foto: PR/Dansk Erhverv
Foto: PR/Dansk Erhverv
AF CHARLOTTE ENEVOLDSEN, FAGCHEF FOR MEDIER OG KREATIVE ERHVERV I DANSK ERHVERV, OG JØRGEN STENSGAARD, FORMAND FOR DANSKE MEDIEDISTRIBUTØRER

DEBAT |  I et indlæg i MediaWatch den 8. juni 2020 kritiserer TV 2’s administrerende direktør, Anne Engdal Stig Christensen, Dansk Erhverv og Danske Mediedistributører for vores holdninger til abonnementet på TV 2’s hovedkanal.

Vi har læst indlægget med stor interesse og kan konstatere, at der er behov for at slå et par ting fast, så der ikke opstår misforståelser eller myter.

Ikke et mål at svække TV 2

Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at vores mål ikke er at svække TV 2. Vi foreslår ikke at fjerne abonnementsindtægten fra hovedkanalen. Vi konstaterer, at abonnementsprisen er steget støt siden 2012 – 80 pct. for at være mere præcis – og at den statsejede tv-station ikke længere er i krise. Derfor peger vi på, at det ikke vil være rimeligt med flere prisstigninger.

Hovedkanalens abonnement hviler på en politisk beslutning, som også fastslår, at prisen ikke er til forhandling. Det er derfor på høje tid, at Folketinget giver aftalen og rammerne for abonnementet et eftersyn og igangsætter en analyse af de økonomiske og konkurrenceretlige forhold med henblik på at vurdere det rette fremtidige prisniveau, og hvordan det påvirker markedet.

Konkurrencen fra udlandet

Som repræsentanter for broadcastere og distributører, er der intet mærkeligt i, at vi er optaget af gode konkurrencevilkår for vores medlemsvirksomheder. Det er ikke kun TV 2, men den samlede mediebranche, der mærker den hårde konkurrence i disse år - ikke mindst konkurrencen fra de store udenlandske spillere.

Det er kun med til at understrege betydningen af fair konkurrencevilkår på det danske marked, så vi også har gunstige rammer for en mangfoldighed af danske medieaktører i fremtiden. Og det er fair vilkår, der er vores ærinde.

Som broadcaster spiller TV 2 en helt afgørende rolle i det danske medielandskab i lighed med DR og er med til at sikre et stort udbud af dansk kvalitetsindhold. Det værdsætter vi hver eneste dag. Derfor var det kun godt, at TV 2 ved en politisk aftale i 2011 fik sin økonomiske redningskrans i form af abonnementsindtægten på hovedkanalen.

Debat: Dansk Erhverv og tv-distributører bør tage et faktatjek om TV 2's hovedkanal 

Dansk Erhverv vil bremse prisløft på TV 2's public service-kanal: "Grænsen er nået" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også