"Frygten for, at dansk indhold vil forsvinde med indtoget af udenlandske aktører, er stærkt overdrevet"

Sommer 7'eren: For sportsdirektør og COO i Discovery Networks Denmark, Anders Antonsen, har TV 2-salget eller mangel på samme været en af de vigtigste begivenheder dette forår, og så mener han, at frygten for udenlandske aktørers betydning for den danske mediebranche er ude på et overdrev.
Anders Antonsen, nordisk sportsdirektør, Discovery.
Anders Antonsen, nordisk sportsdirektør, Discovery.
AF REDAKTIONEN

Feriefakta:

Hvorhen: Sardinien med familien.

Hvor længe: To uger på Sardinien, tre uger og et par dage i alt.

Hvilke medier: Hvad end der er tilgængeligt på en iPad inklusive streaming af diverse sport. Har ingen planer om fordybelse eller højt intellektuelt niveau.

Q&A:

1. Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"Det ikke-gennemførte salg af TV 2 og den ikke-gennemførte fusion mellem TDC og MTG. De to historier peger i hver deres retning – i forhold til TV 2 et stædigt forsøg fra politikernes side på at fastholde status quo og i forhold til TDC/MTG et eksempel på, hvordan mediemarkedet - måske - vil udvikle sig med en konsolidering på tværs af indhold og teknologi."

2. Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Jeg kan se på de øvrige svar, at der er tradition for at fiske i egen sø, så det vil jeg ikke holde mig for fin til: Jeg synes, at vi på Kanal 5 leverede en fremragende dækning af vinter-OL i Sydkorea, og som fuldt ud beviser, at afskaffelsen af sportslisten i det senere medieforlig er helt og aldeles berettiget."

3. Hvilke mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Ikke en specifik historie, men jeg synes, at frygten for, at dansk indhold vil forsvinde med indtoget af udenlandske aktører, er stærkt overdrevet. Som en del af en amerikanskejet virksomhed ved jeg, at det er det lokalt producerede indhold, der er med til at sætte aftrykket. Så er det måske i virkeligheden en frygt for konkurrence frem for frygt for, at det danske indhold skal forsvinde, der er tale om."

4. Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"Ikke nogen bestemt. Det vigtigste er at tro på, at man træffer de rigtige beslutninger – uanset sværhedsgrad."

5. Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"At være med til at træffe de rigtige beslutninger og implementere en fremtidige strategi for Discovery i Norden. Vi har brug for at satse større og mere digitalt, end vi gør nu."

6. Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"I princippet medfører MTG's frasalg af Nordic Entertainment, at Jørgen Madsen og til dels Peter Nørrelund forlader den nordiske tv-branche i og med, at de bliver i "det gamle MTG". For os, der arbejder med sport, er det to meget væsentlige personer, som i den grad har været med til at forme de eksisterende forretningsmodeller og sætte deres præg på markedet. Det bliver spændende at følge, hvad ledelsesskiftet i NENT betyder på sigt."

7. Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"Momsfritagelse til nyhedsmedier. Nogle mediers forretningsmodel er baseret på subsidier. Hvorfor? Vi har ikke ambitioner i den retning, men på det personlige plan undrer det mig, at man tager for givet, at der ikke findes nogen, der både kan drive en sund forretning og levere en anstændig nyhedsdækning uden tilskud fra det offentlige."

 

Læs de øvrige svar i Sommer 7'eren her:

Thomas Funding, politisk redaktør, Avisen Danmark:

"Provinsdagsordenen er mere end statslige arbejdspladser og ulve"

Martin Jensen, partner i Nexta:

"Politikere og medier står som en flok dådyr foran billygterne og venter på at blive kørt ned" 

Anne Brostrøm, adm. direktør for Blu:

"Det en skam at fravælge de masseattraktive programmer på DR" 

Merete Eldrup, adm. direktør for TV 2:

"TV 2 har store udfordringer foran sig" 

Christian Stavik, digital udviklingsdirektør hos Berlingske Media:

"Avisen har fået nyt liv inden den død, det virker som om, nogle går og venter på" 

Flemming Fjeldgaard, head of Viaplay i Danmark:

"Jeg synes, Netflix løber med for meget omtale på en alt for billig baggrund" 

Karen Bro, chefredaktør på Ekstra Bladet:

"Den nye Public Service-pulje giver desværre god grund til at være bekymret" 

Irene Strøyer, kanalchef på DR3:

"Jeg er oprigtigt bekymret for, vi undervurderer, hvor presset dansk indhold vil blive" 

Martin Rasmussen, topchef hos Mindshare:

"Vi skal ikke tie fake news ihjel, men det skygger for det egentlige problem" 

Jacob Nybroe, ansv. chefredaktør hos Jyllands-Posten:

"Ville man låne 2 mio. kr. i banken af en rådgiver i badebukser?" 

Frederik Lauesen, sportschef hos TV 2:

"TDC's flirt med MTG var i mine øjne første alvorlige forsøg på en gamechanger" 

Lars Høj, producent og tilrettelægger hos Dokumentarkompagniet:

"Vi er faktisk stadig mediefolk, der elsker provinsen så højt, at vi bor herude" 

Maiken Wexø, kommende chef for events og underholdning hos B.T.:

"Jeg synes ikke, det er det rigtige tidspunkt at svække DR" 

Mikael Justesen, direktør for TV 2 Nord:

"Vi vil i løbet af kort tid udfase rene tekstnyheder på vores hjemmeside" 

Palle Strøm, udviklingsdirektør i Monday Media:

"Nu viser det sig, den knappe ressource er folk og firmaer, der kan producere godt indhold" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også