MediaWatch

"Jeg er oprigtigt bekymret for, vi undervurderer, hvor presset dansk indhold vil blive"

Sommer 7’eren: Medieforliget var forårets vigtigste mediebegivenhed, mener DR3's kanalchef, Irene Strøyer, som ser mod B.T. for at udpege de to mest opsigtsvækkende jobskifter.

Ritzau Scanpix/Anne Bæk
Irene Strøyer, kanalchef, DR3. Foto: Ritzau Scanpix/Anne Bæk

Feriefakta:

Hvorhen: Sommerhus i Rågeleje og et smut til Grækenland.

Hvor længe: I år tager jeg hele fire uger, så min søn og jeg kan nå at blive rigtig trætte af hinanden.

Hvilke medier: Jeg vil prøve at detoxe fra mit høje medieforbrug og kun tjekke Trump tweets, som jeg desværre er blevet lidt for afhængig af.

 

Q&A

1. Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste

"Alt, hvad der har handlet om det nye medieforlig, har været det absolut vigtigste. Og ikke kun det, som handler om DR. Jeg er oprigtigt bekymret for, at vi herhjemme undervurderer, hvor presset dansk indhold vil blive af de internationale spillere de kommende år. Efter min mening burde politikere, aviser, tv, radio, public service-medier såvel som kommercielle medier gå

Efter min mening burde politikere, aviser, tv, radio, public service-medier såvel som kommercielle medier gå sammen om en plan, der har langtrækkende visioner for det danske indhold. I stedet er vi i gang med at bide hovederne af hinanden

Irene Strøyer
sammen om en plan, der har langtrækkende visioner for det danske indhold. I stedet er vi i gang med at bide hovederne af hinanden, og selve medieforliget skærer ned på tværs. Det virker ikke synderligt ambitiøst eller konstruktivt i en tid, hvor vi har brug for de store ambitiøse armbevægelser."

2. Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Jeg synes faktisk, at vi rigtigt gode til at dække vores egen branche ganske detaljeret, så i denne omgang kan jeg ikke komme i tanke om en mediehistorie, som er blevet underfortalt."

3. Hvilken mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Jeg mindes en overskrift i en avis, som hed "DR fejler igen". Det var vist noget med at, der var blevet brugt en forkert font i titelskiltet til fiktionsserien "Broen". Den artikel tænker jeg, godt kunne være i kategorien ikke-historie."

4. Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"Hver gang vi vælger et debattema, synes jeg, det er lidt nervepirrende, da man aldrig rigtig ved, hvordan tonen i debatten på de sociale medier vil være. I foråret satte DR3 fokus både på perfektionisme og angst, og en masse modige unge mennesker stod frem med deres historie. Det gik rigtig godt, men jeg holder vejret hver gang, for jeg vil selvfølgelig gerne have, at der bliver kvitteret positivt for de medvirkendes ærlighed."

5. Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"Lige meget hvor meget man bruger ordet fokusering, så er det i første omgang en nedskæring, vi går i møde på DR, og det vil alt andet lige være den største opgave, vi som hus står overfor i efteråret. Samtidig sker der selvfølgelig også spændende

Fra 2019 er kanalen et indholdsbrand, hvis primærplatform er DR TV, og den omstilling er vi ved at gøre klar til

Irene Strøyer
ting for hele branchen, da vi er i gang med den digitale transformation, og det inkluderer også DR3. Fra 2019 er kanalen et indholdsbrand, hvis primærplatform er DR TV, og den omstilling er vi ved at gøre klar til."

6. Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"Maiken Wexø og Michael Dyrby er nu begge på B .T. Det bliver interessant at følge."

7. Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"Det er en ny tid. Hvordan giver vi som branche dansk indhold de absolut bedste vilkår i et lille land som Danmark?"

 

Læs de øvrige svar i Sommer 7'eren her:

Martin Rasmussen, topchef hos Mindshare:

"Vi skal ikke tie fake news ihjel, men det skygger for det egentlige problem"

Jacob Nybroe, ansv. chefredaktør hos Jyllands-Posten:

"Ville man låne 2 mio. kr. i banken af en rådgiver i badebukser?"

Frederik Lauesen, sportschef hos TV 2:

"TDC's flirt med MTG var i mine øjne første alvorlige forsøg på en gamechanger"

Lars Høj, producent og tilrettelægger hos Dokumentarkompagniet:

"Vi er faktisk stadig mediefolk, der elsker provinsen så højt, at vi bor herude"

Maiken Wexø, kommende chef for events og underholdning hos B.T.:

"Jeg synes ikke, det er det rigtige tidspunkt at svække DR"

Mikael Justesen, direktør for TV 2 Nord:

"Vi vil i løbet af kort tid udfase rene tekstnyheder på vores hjemmeside"

Palle Strøm, udviklingsdirektør i Monday Media:

"Nu viser det sig, den knappe ressource er folk og firmaer, der kan producere godt indhold"

Forsiden lige nu

Aller-chef ser potentiale i mikrobetaling: Se på spilmarkedet

Mikrobetaling: Mens flere mediehuse er skeptiske over for digital stykbetaling for indhold, ser bladhuset Aller Media positivt på muligheden. To centrale forudsætninger skal dog være på plads, mener salgsdirektør, som peger på, mikrobetaling har vundet indpas i andre brancher.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere