MediaWatch

"Vi er faktisk stadig mediefolk, der elsker provinsen så højt, at vi bor herude"

Sommer 7’eren: Det fik for lidt opmærksomhed, at medieforliget markerer et geografisk kursskifte, mener Lars Høj fra Dokumentarkompagniet med base i Aarhus.

PR/Dokumentarkompagniet
Lars Høj, producent og tilrettelægger, Dokumentarkompagniet. Foto: PR/Dokumentarkompagniet

Feriefakta:

Hvorhen: Nu er børnene så store, at vi kan være sammen med dem både på Roskilde Festival, i Istanbul og i sommerhus i Tversted.

Hvor længe: 4 uger

Hvilke medier: Jeg elsker at hente gode gamle papirudgaver af Jyllands-Posten og Politiken i sommerhusets postkasse.

 

Q&A

1. Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"Vi, der elsker en god aften med public service, begræder, at DR bliver beskåret i en tid, hvor store udenlandske producenter bestormer os med ligegyldig, men dragende streaming. Vi er et fattigt land, hvis vi ikke værner om de oaser af kreativitet og vigtig journalistisk, der findes rundt om i DR.

Til gengæld er det utroligt vigtigt, at al snak om salg af TV 2 nu forhåbentlig bliver lagt i graven. Vores firma Dokumentarkompagniet har nu i en årrække leveret programmer til TV 2 – programmer, som i et kommercielt TV 2 aldrig havde nået skærmen. TV 2 er uovertruffen, når dokumentarer skal gå helt til kanten og udfordre pænheden og det politisk korrekte. Og så kommer TV 2 ud af København – vi er faktisk stadig mediefolk, der elsker provinsen så højt, at vi bor herude."

2. Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Alt for få opdagede, at medieforliget markerer et afgørende kursskifte: Langt flere offentlige mediestøttekroner bliver sendt ud af København. Et kursskifte, som partierne uden for forliget også nikker til. Indtil nu er næsten al støtte til film og tv endt i københavnske produktionsselskaber. Og næsten al film og fjernsyn uden for DR bliver lavet med udgangspunkt i København. Også når det handler om os jyder, der som regel bliver fremstillet som bundskrab fra den rådne banan eller som pudsige, hyggelige særlinge fra bøhlandet.

Vi tror på, at der er en afgørende forskel på journalistikken og fortællingen, hvis den er udtænkt af os, der bor herude. Da politikerne skabte TV 2 Regionerne, grinede de også i hovedstaden, for hvordan kan de dog finde ud af det. Historien har vist, at hvis politikerne giver midler til at lave fjernsyn fra provinsen, så finder vi såmænd ud af det. Jeg har allerede hørt flere københavnere korse sig over, at Public Service Puljen skal bo i provinsen, og at halvdelen af Radio24syv skal sende herude fra. Bare rolig, det kommer til at gå så fint."

3. Hvilke mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Uha – alt for mange."

4. Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"Vi er et firma, der er vokset meget de sidste år. Efter en længere overvejelse er vi gået fra at være 10 medarbejdere til nu at runde de 20. Vi har taget chancen og har ansat nogle af de stærke kræfter bag DR-succeser som "Rigtige mænd" og "Gintberg på kanten" til at udvikle helt nye formater til TV 2. Svært at holde balancen i et firma, der indtil nu har været helt fokuseret på undersøgende dokumentarprojekter. Selvom det virker som to helt forskellige verdener, håber vi, at de to redaktioner kan berige hinanden. Vi er i hvert fald gode til at holde fest sammen."

5. Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"Som sædvanlig er vi på vej med kontroversielle projekter, der kræver både moralske og presseetiske overvejelser. Håndtering af kilder, der gerne vil stå frem med deres historie – men som er presset af private og offentlige chefer, der helst vil pakke al kritik væk. Det kræver en masse møder og telefonsamtaler med vores TV 2-redaktør Lasse Bjerre og TV 2’s jurister. Det er utroligt, som vi konstant kommer i nye uforudsete problematikker. Men læren er, at hvis du tør tro på de mest utrolige historier, så vil det lykkes for dig at forløse dem."

6. Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"Ja, chefskifter er vigtige, men jeg synes nu, at de modige tv-folk, der tør skifte vej, fortjener opmærksomhed. Hos os i Aarhus synes vi, at det er utroligt vigtigt, at DR-medarbejdere som Mikkel Tyrrestrup, Thomas Skov, Mie Frank, Mikael Ib og Jacob Adrian Mikkelsen (som Dokumentarkompagniet har ansat, red.) her i foråret har valgt at forlade DR og tage chancen nede hos os i midtbyen."

7. Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"Hvordan søren kan vi fastholde, at vi i Danmark laver noget af verdens bedste undersøgende dokumentarer?"

Læs de øvrige svar i Sommer 7'eren her:

Maiken Wexø, kommende chef for events og underholdning hos B.T.:

"Jeg synes ikke, det er det rigtige tidspunkt at svække DR"

Mikael Justesen, direktør for TV 2 Nord:

"Vi vil i løbet af kort tid udfase rene tekstnyheder på vores hjemmeside"

Palle Strøm, udviklingsdirektør i Monday Media:

"Nu viser det sig, den knappe ressource er folk og firmaer, der kan producere godt indhold"

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere