MediaWatch

"TV 2 har store udfordringer foran sig"

Sommer 7'eren: TV 2's adm. direktør, Merete Eldrup, glæder sig over et særligt punkt i medieforliget og ser mod egen andedam for at udpege de mest opsigtsvækkende jobskifter. Efteråret skal bl.a. bruges til strategiarbejde for at håndtere udfordringer i mediemarkedet.

Merete Eldrup, adm. direktør, TV 2. | Foto: Miklos Szabo/TV 2

Feriefakta:

Hvorhen: Italien, Spanien og sommerhus. Havde jeg kendt det danske sommervejr i år, havde det nok bare været sommerhuset på Vestsjælland.

Hvor længe: Fire uger væk fra skrivebordet.

Hvilke medier: Mange – men først og fremmest TV 2 Play, som nu i hele EU giver mulighed for at følge bl.a. alle kampe i VM-fodbold og Tour de France med den gode TV 2-kommentering. Herudover får jeg nyhedsdækning og baggrund på tv2.dk, i alle de store aviser, som jeg har som e-aviser, samt i New York Times. Jeg elsker at læse avis.

 

Q&A

1. Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"Det er selvfølgelig medieaftalen, som var længe undervejs, inden den endelig landede – og hvor vi på TV 2 blandt andet især glæder os over, at forliget også fremover tildeler os en central public service-rolle som et relevant mødested for hele Danmark. Det er også dejligt, at der efter mange år er fundet en god løsning på finansieringen af dansk film, uden at det sker via DR og TV 2."

2. Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"At TV 2 foretog et klart strategisk valg, da vi prioriterede rettighederne på TV 2 Play til alle 64 VM-kampe højere end "en halv finale" på traditionelt distribueret tv. Mange medier noterede nyheden, men kun få gav spalteplads til at pointere den strategiske – og historiske – prioritering som et konkret eksempel på, hvad vi på TV 2 mener med digital transformation."

3.  Hvilken mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Den påtænkte fusion mellem TDC og MTG var et stort træk og var meget overraskende, og den fik med rette betydelig opmærksomhed. Den stort anlagte fusion blev alligevel en ikke-historie, for i kampens hede var investorer og TDC-aktionærer ikke taget i ed, og så måtte planen lægges i graven. Men hatten af for at have store visioner!"

4. Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"I mit job skal jeg ofte træffe vanskelige beslutninger, men der har ikke i foråret været én bestemt, som skilte sig særligt ud."

5. Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"At udarbejde en ny koncernstrategi for TV 2 – i godt og tæt samarbejde med en ny bestyrelse. TV 2 har store udfordringer foran sig, og vi har nu fokus på at videreudvikle og styrke rammerne for vores brede udbud af attraktivt indhold på tværs af platforme – især digitalt og til de unge."

6. Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"Lad mig blive i lidt vores egen nuværende og tidligere verden – og nævne to: At Jimmy Maymann lod sig overbevise om, at den videre udvikling af TV 2 ville være så spændende, at han påtog sig formandsjobbet hos os – uden hensyntagen til, om ejerskabet af TV 2 er offentligt, offentligt plus privat eller privat. Og så glæder det mig at se vores tidligere nyhedsdirektør Michael Dyrby i fuld gang på B.T. – og at se hans engagement folde sig ud – også – i "Presselogen" på TV 2 News."

7. Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"Der mangler ikke at blive stillet spørgsmål, men derimod at blive givet svar – nemlig på, hvad vi stiller op med dominansen fra de store internationale medie- og teknologiaktører, som er en udfordring for både de hjemlige medievirksomheder, men også for borgerne. Jeg har desværre ikke svaret."

 

Læs de øvrige svar i Sommer 7'eren her:

Christian Stavik, digital udviklingsdirektør hos Berlingske Media:

"Avisen har fået nyt liv inden den død, det virker som om, nogle går og venter på" 

Flemming Fjeldgaard, head of Viaplay i Danmark:

"Jeg synes, Netflix løber med for meget omtale på en alt for billig baggrund" 

Karen Bro, chefredaktør på Ekstra Bladet:

"Den nye Public Service-pulje giver desværre god grund til at være bekymret" 

Irene Strøyer, kanalchef på DR3:

"Jeg er oprigtigt bekymret for, vi undervurderer, hvor presset dansk indhold vil blive" 

Martin Rasmussen, topchef hos Mindshare:

"Vi skal ikke tie fake news ihjel, men det skygger for det egentlige problem" 

Jacob Nybroe, ansv. chefredaktør hos Jyllands-Posten:

"Ville man låne 2 mio. kr. i banken af en rådgiver i badebukser?" 

Frederik Lauesen, sportschef hos TV 2:

"TDC's flirt med MTG var i mine øjne første alvorlige forsøg på en gamechanger" 

Lars Høj, producent og tilrettelægger hos Dokumentarkompagniet:

"Vi er faktisk stadig mediefolk, der elsker provinsen så højt, at vi bor herude" 

Maiken Wexø, kommende chef for events og underholdning hos B.T.:

"Jeg synes ikke, det er det rigtige tidspunkt at svække DR" 

Mikael Justesen, direktør for TV 2 Nord:

"Vi vil i løbet af kort tid udfase rene tekstnyheder på vores hjemmeside" 

Palle Strøm, udviklingsdirektør i Monday Media:

"Nu viser det sig, den knappe ressource er folk og firmaer, der kan producere godt indhold" 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs