MediaWatch

Podcastfirma forudser høj annoncevækst i i 2017

Det globale annoncemarked for podcasts femdobler milliardomsætning i 2017, vurderer svensk podcast-virksomhed.

Det globale annoncemarked står over for en vild vækst, hvis man skal tro en prognose fra det svenske podcastselskab Acast. Det skriver Resume.

Ifølge Acast lander den globale annoncering på podcast på 200 mio. dollars (1,4 mia. kr.) i 2016. I 2017 vil markedet blive femdoblet til 1 mia. dollars (7,1 mia. kr.), vurderer Acast.

"2017 bliver året, hvor lyden får en mere betydende rolle i mediemixet. Dels fordi de store traditionelle medier taber seere/læsere og bliver stadig mere ubetydelige på digitale platforme, noget som hverken påvirker Acast eller andre digitale lydplatforme," skriver Acast i en prognose.

Acast bygger bl.a. forhåbningerne på, at organisationen Sveriges Annoncører har udviklet en fælles podcastvaluta, som skal gøre det lettere for reklamekøbere at få indsigt i, hvor mange som lytter og forbruger indholdet. Derudover har organisationen IAB udviklet globale retningslinjer for, hvordan podcast skal måles.

I prognosen fremhæver Acast også en række trends, som vil præge markedet. Bl.a. tror selskabet, at brugen af podcasts i andre formater vil vokse og nævner her amerikanske Serial, hvis succes har resulteret i en tv-serie, der går "bag om" serien. En anden trend er, at selskaber i stigende grad vil udvikle egne podcasts, tror Acast.

Forsiden lige nu

HuffPost klipper navlestreng til borgerjournalistik

Onlinemedie gør op med en af grundstenene i konceptet og vil ikke længere bringe indhold fra bloggere og bidragsydere, der hidtil har leveret gratis indhold. Det sker for at forbedre den journalistiske kvalitet og undgå at sprede misvisende information, siger chefredaktør.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere