MediaWatch

Udgiver bygger podcast-kiosk ala Spotify

Svenske Acast vil gøre det nemmere at tjene penge på podcasts med en ny betalingsplatform, der bygger på Spotify-modellen.

Podcasts er vokset i popularitet de seneste år, hvor hitprogrammer som ”Serial” og ”This American Life” for alvor har sat formatet på landkortet.

Herhjemme er annoncemarkedet så godt som ikke-eksisterende, og mange podcasts er afhængige af sponsorer. Nu vil den svenske podcastplatform Acast gøre det nemmere at tjene penge på lydprogrammerne gennem en ny betalingsplatform. Det skriver Breakit.

Acast+ hedder den, og det svenske selskab forventer, at betalingsmodellen kan øge indtjeningen med seks gange sammenlignet med traditionel annoncering i podcasts.

"Acast+ er designet til at løse udfordringen med at tjene penge på ens indhold. Det er det, der har hæmmet væksten af podcasts, siden mediet opstod for mere end ti år siden, "siger Måns Ulvestam, medstifter og administrerende direktør for Acast i en pressemeddelelse ifølge Breakit.

Brugere af Acast+ kan vælge mellem at købe abonnement til en podcast for en måned eller et år ad gangen. Acast anbefaler podcastproducenter en prisstruktur på mellem 24-85 svenske kr., svarende til 19-68 kr., alt efter abonnementstypen.

Acast-platformen indeholder også gratis podcasts, men premium-indholdet vil være uden reklamer.

Tjenesten blev grundlagt i Sverige i 2014 og har ifølge selskabet selv hver måned 32 mio. påbegyndte afspilninger af podcast. Sidste år investerede Bonnier Growth Media og investeringsselskabet 35 mio. svenske kr. i Acast.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs