MediaWatch

Microsoft overtager Linkedin i milliardhandel

Det sociale netværk Linkedin bliver en del af Microsoft, der betaler over 150 mia. danske kr. for virksomheden.

Microsoft køber Linkedin for 26,2 mia. dollar, ca. 170 mia. kr., rapporterer Bloomberg News. Nyheden er efterfølgende blevet bekræftet af Microsoft, der kort efter Bloombergs nyhed udsendte en pressemeddelelse om købet.

"Teamet bag Linkedin har udviklet en fantastisk forretning centreret om at forbinde professionelle over hele verden," siger Satya Nadella, adm. direktør for Microsoft i meddelelsen. Han uddyber, at opkøbet skal boosted Microsofts egne programmer, Microsoft Office og økonomistyringsprogrammet Microsoft Dynamcs.

"Sammen kan vi accelerere væksten af Linkedin, samt Microsoft Office 365 og Dynamics i vores bestræbelse på at styrke alle personer og organisationer på planeten."

Direktøren fremhæver endvidere, at Linkedin har gennemført en vellykket relancering, der har styrket netværkets nyhedsflow og brugerflade på mobilen. Microsoft understreger endvidere, at Linkedin skal videreføres i den nuværende ånd med eget brand, kultur og uafhængighed og med Jeff Weiner som adm. direktør. Handlen ventes gennemført i løbet af i år.

Linkedin blev etableret i 2002 og lanceret året efter. I dag tæller netværket mere end 400 millioner medlemmer verden over.

Prisen for netværket svarer til 196 dollar per aktie eller en overkurs på 49,5 pct. i forhold til lukkekursen fredag i New York.

I formarkedet stiger kursen på Linkedin-aktien 48,5 pct. efter meddelelsen om købet, mens Microsoft-aktien taber 0,35 pct.

 

/ritzau/FINANS/MediaWatch

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs