MediaWatch

Ekspert kritiserer DR-afslag på aktindsigt

Jyllands-Posten har fået afslag på at få aktindsigt i de overordnede budgetrammer for DR-kanal, og det kritiseres af mediejurist.

Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

Radiokanelen P1 har et budget på omkring 200 mio. kr. årligt. Jyllands-Posten har været interesseret i at få et kig på rammerne for radiokanalens budget og har derfor anmodet om aktindsigt. Den anmodning har DR afvist, og det kritiseres af mediejurist og offentlighedsrådgiver ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Oluf Jørgensen. Det skriver Jyllands-Posten.

DR er som udgangspunkt omfattet af offentlighedsloven, men ikke når det gælder DR's "programvirksomhed og forretningsmæssige forhold i tilknytning hertil", som der står i radio- og fjernsynsloven.

DR har afvist aktindsigtsanmodningen fra Jyllands-Posten med begrundelsen, at "det dels vil stille DR ringere end andre nationale og internationale aktører, dels kunne være til hinder for DR's frie og uafhængige stilling som public service-station," skriver DR ifølge Jyllands-Posten. Men den køber Oluf Jørgensen ikke.

"Licensen betyder, at praktisk talt alle må betale til DR. Vi kan ikke fravælge, medmindre vi helt vil leve uden moderne teknologi. Vi bestemmer derimod helt frit, om vi vil betale for private medier. Derfor er det rimeligt, at offentligheden har mulighed for at føre en vis kontrol med, hvordan DR bruger pengene," siger Oluf Jørgensen til Jyllands-Posten.

Samtidig opfordrer flere politikere, Mette Bock (LA), Mogens Jensen (S) og Morten Marinus (DF), til mere offentlighed i DR.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs