MediaWatch

Nye Gramex-aftaler skal lette livet for lokalradioer

Danske Medier og Gramex har indgået nye aftaler, der gør det muligt for lokalradioer at sende både på FM og DAB, uden det koster ekstra vederlag til Gramex.

Gramex og Danske Medier har indgået nye aftaler, der skal gøre lovergangen fra FM til den digitale radioplatform DAB+ lettere for landets lokalradioer. Det skriver Danske Medier i en pressemeddelelse.

Discovery har stor appetit på regional DAB

Politisk er det besluttet at slukke for FM-båndet i 2019 - hvis tilstrækkelig meget af radiolytningen (halvdelen) er flyttet over på DAB til den tid.

Med de nye aftaler kan lokalradioerne snuse til DAB+ og undersøge de forretningsmæssige muligheder her, uden at de skal betale ekstra for musikafspilningen til Gramex på et ekstra radiospor.

Håndsrækning til nye kanaler

De nye aftaler er dels målrettet radiostationer, der i en periode skal sende både på FM og DAB, hvilket altså kan ske uden merbetaling til Gramex, og radiofolk, der vil opbygge nye kanaler på DAB+ alene, skriver Danske Medier.

Jysk Fynske Medier køber Radio Charlie

"Jeg er glad for, at vi i en god dialog med Gramex har fået indgået nye aftaler omfattende simulcast på FM og DAB+, såvel som stand alone stationer. I Danske Medier opfatter vi aftalen som en håndsrækning til at fastholde og udvikle det lokale og regionale radiomarked," siger direktør Marianne Bugge Zederkof i meddelelsen.

Fælles interesser

Underdirektør i Gramex, Thomas Maagaard Dyekjær, siger, at aftalerne giver kunstnere, der får betaling fra Gramex, når deres musik spilles i radioen, en god mulighed for at nå bredere ud.

P4 kommer på DAB+ i dag

"Jeg er glad for, at vi sammen med Danske Medier har fået skabt nogle fremadrettede udviklingsrammer for det lokale og regionale radiomarked. Vi har en fælles interesse i et forretningsmæssigt bæredygtigt kommercielt radiomarked, og det håber jeg, at vores nye aftaler kan være med til at understøtte."

De aftaler, der er forhandlet mellem Danske Medier og Gramex, gælder også for lokale radiostationer, der ikke er medlem af foreningen, skriver Danske Medier.

Mere fra MediaWatch

Tidligere Loud-direktør lancerer nyhedspodcast

Pengene til lanceringen af projektet er de tre måneders løn, som Rasmus Mark Pedersen fik efter at være blevet fyret fra det tidligere Radio Loud. Om et halvt år skal podcasten have økonomi til at ansætte flere medarbejdere.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs