Ny programdirektør på Loud vil lave magtkritisk kulturjournalistik

Journalistikken skal have mere slagkraft på Radio Loud, siger ny programdirektør Simon Andersen, der vil skabe programmer, der kan vende det negative billede af kanalen.
Simon Andersen, nyhedschef på Berlingske og tidligere nyhedschef på Radio25syv, afløser Ann Lykke Davisen som programdirektør på Radio Loud. | Foto: Jens Dresling
Simon Andersen, nyhedschef på Berlingske og tidligere nyhedschef på Radio25syv, afløser Ann Lykke Davisen som programdirektør på Radio Loud. | Foto: Jens Dresling

Programfladen på Radio Loud skal have en skarpere journalistik profil og gennemslagskraft. Det siger ny programdirektør på Loud, Simon Andersen, til Finans.

"Jeg vil sørge for, at vi får magtkritisk kulturjournalistik i Danmark, og jeg vil gerne sørge for, at når sendetilladelsen udløber i 2024, så tænker folk, ”nej, det skal vi simpelthen have mere af”. Jeg skal være med til at skabe respekt omkring noget, som folk af gode eller mindre gode grunde ikke bryder sig om," siger Simon Andersen, der uddyber, at han ikke ser problemer i at voksne også lytter mere med, og at kanalen skal ligge inden for målgruppen 15-44 år - hidtil har kanalen fokuseret på de 15-32 årige.

Simon Andersen blev tidligere tirsdag udpeget til ny programdirektør i stedet for Ann Lykke Davisen, der stopper. Udnævnelsen skal vende udviklingen for den udskældte kulturradio, der ikke har formået at få lyttertallene til at vokse synderligt, siden lanceringen i april 2020.

Programmer skal nå lyttere og leve

Ifølge formand for Kulturradio Danmark, der driver Radio Loud. Anders Krab-Johansen, har forvaltningen af sendetilladelse og millionerne, der følger med fra staten, haltet efter.

"Skal man med stolthed kunne sige, at private medier kan levere, når man påtager sig en public service-opgave for staten, så skal det her altså være en eller anden form for succes. Og de succeskriterier har vi sat op i bestyrelsen. Som jeg sagde før, handler det ikke om, at man på en dab-kanal med podcast osv. skal op og lave noget, der minder om B.T., DR eller TV 2, men du skal kunne nå igennem til en målgruppe og lave programformater, der når ud til lytterne og lever," sagde Anders Krab-Johansen, der også er koncernchef i Berlingske Media, der er hovedejer af Loud, tidligere tirsdag til MediaWatch.

Det er knap et år siden, Berlingske Media blev hovedejer af Kulturradio Danmark, der driver Radio Loud. Den gang blev det også sat som en målsætning at løfte lyttertallene.

Radio Louds sendetilladelse løber fire år frem til april 2024 og der er afsat i alt 260 mio. skattekroner til driften af public service-kanalen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også