MediaWatch

Salg af e-bøger går tilbage i USA

For første gang i fem år overgår salget af printbøger i USA salget af e-bøger, skriver Politiken.

Miriam Dalsgaard/Polfoto/arkiv
Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto/arkiv

På det amerikanske marked har forbrugerne fået mindre appetit på e-bøger. Det skriver Politiken med henvisning til branchemediet Publishers Weekly.

Baseret på tal fra 30 forlag viser udviklingen, at salget af e-bøger i de første ni måneder af 2016 gik tilbage med 16 pct. sammenlignet med samme periode året forinden. Den anden vej går det for salget af printbøger, der for første gang i fem år overstiger e-bøger.

Herhjemme nikker Lars Boesgaard, adm. direktør for Lindhardt og Ringhof, genkendende til, at salget af enkelte e-bøger ikke på sigt vil buldre derudaf.

"Man kan drage en klar parallel til musikbranchen, som er gået over til streaming. På bogområdet har styksalg af e-bøger og lydbøger ingen større fremtid. Om fem år er streamingtjenesterne så effektive og har et så stort udvalg, at styksalget vil være begrænset," siger Lars Boesgaard til Politiken.

Både Lindhardt og Ringhof og Danmarks største forlag Gyldendal giver udtryk for, at de har mere fidus til lydbøger, og Gyldendal tror, at lydbøger med tiden vil overhale e-bøger.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

TDC lavede norske frasalg i milliardklassen, medieforliget giver fortsat anledning til en historie eller to, og EU var en guldgrube af aktivitet på medieområdet i ugens løb. Kom med på rundtur til ugens vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere