Tidligere Gyldendal-topchef: Det bliver ikke nemmere at tjene penge for forlag

Mangeårig adm. direktør Stig Andersen mener, det bliver svært at være publicist de næste ti år.
Stig Andersen var adm. direktør i Gyldendal i 19 år frem til sin pension i 2018. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
Stig Andersen var adm. direktør i Gyldendal i 19 år frem til sin pension i 2018. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Godt fem og et halvt år efter, Stig Andersen lod sig pensionere fra posten som adm. direktør i forlaget Gyldendal, kan han konstatere, at den digitale tidsalder ikke har gjort det nemmere for forlagsbranchen at skabe bugnende overskud. Det fortæller han til Børsen i anledning af sin kommende 70-års fødselsdag.

Stig Andersen fratrådte i marts 2018 efter 19 år som øverste chef for landets største forlag, og siden har forlagsbranchen gennemgået både fremgang under coronakrisen, der førte til fornyet energi i danskernes bogindkøb, og nedgang igen sidste år, da inflation og økonomisk krise fik forbrugerne til igen at holde mere på pengene. Samtidig er forbrugsmønstrene skiftet i retning af streaming, hvilket udfordrer forlagenes forretningsmodel.

”Det bliver ikke nemmere at finde en måde at tjene penge i forlagsbranchen på. Alle efterspørger indhold, men ingen vil betale for det i den digitale verden. At være publicist bliver svært de næste ti år,” siger Stig Andersen til Børsen, hvor det samtidig gøres klart, han ikke kender løsningen på udfordringen.

Stig Andersen blev udnævnt til direktør for Gyldendal i 1999. Han lod sig pensionere som 64-årig i 2018 og blev afløst af Morten Hessedahl, der blev afskediget for godt et år siden efter uenighed med bestyrelsen om den strategiske kurs og udfordret økonomi i forlaget. Siden har adm. direktør været Hanne Salomonsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også