Professor kritiserer forlags "storproduktion" af biografier

Biografier om kendte personer sælger ofte stort hos landets forlag, og det har ifølge professor sendt forlagene ud i en storproduktion inden for genren, der resulterer i tomme kalorier, hvor kendisfaktor vægtes højere end kvalitet. Forlagschef på Politiken medgiver, det er en problematik.
Foto: Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Biografier - og især biografier om kendte mennesker - er ofte blandt de bedst sælgende titler hos de danske forlag, og jagten på at udgive bøger om velkendte navne har skubbet forlagenes fokus på kvalitet i baggrunden, lyder kritikken fra Birgitte Possing, professor og dr.phil. i komparative kulturstudier, i Politiken.

Hun peger på, at biografigenren eksploderede for fem-ti år siden, og siden er det kun eskaleret, hvilket bl.a. afspejler sig i, at der er flere og flere biografier om unge mennesker i fx 20'erne samt realitystjerner. Ifølge forlagschef på Politikens Forlag, Kim Hundevadt, udgives der på tværs af landets forlag omkring 100 biografier om året - og derfor medgiver han, der er en problematik.

"Det har været med til at udvande genren og give den et dårligt ry i visse kredse," siger Kim Hundevadt til Politiken, men han mener samidig, at kvaliteten inden for genren er højnet gennem årene.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også