Gyldendal holder fast i streamingtjeneste - trods milliontab og "voldsom" konkurrence

Efter ny vækst i første halvår er Gyldendals digitale forretning få millimeter fra at udgøre halvdelen af forlagets samlede omsætning. Men massive investeringer i streamingtjenesten Chapter sluger millioner. "Konkurrencen har vist sig at være voldsom," siger topchef.
Adm. direktør Morten Hesseldahl kalder konkurrencen om streamingkunderne på bogmarkedet "voldsom", men fastholder kursen med egen tjeneste for at udbygge kundekontakt. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
Adm. direktør Morten Hesseldahl kalder konkurrencen om streamingkunderne på bogmarkedet "voldsom", men fastholder kursen med egen tjeneste for at udbygge kundekontakt. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Man kan groft sagt udlede to centrale ting af Gyldendals halvårsregnskab, der blev offentliggjort torsdag formiddag.

Gyldendals forretning vokser. Omsætningen steg med otte pct. til 418 mio. kr. En del af væksten kan tilskrives opkøb af bl.a. det svenske lydbogsforlag Word Audio Publishing (Wapi), samt mentorforretningerne. Men også kerneforretningen, Gyldendal Forlag, løftede salget. Samtidig er fremgangen hentet på tværs af det digitale og fysiske salg.

"Der er kommet godt styr på kerneforretningen og de to ben, der udgør den," siger Morten Hesseldahl, adm. direktør i Gyldendal, med henvisning til Gyldendals to hovedforretninger - Gyldendal Forlag, som driver det almene, klassiske bogsalg og Gyldendal Uddannelse, der er rettet mod uddannelsesinstutionerne.

"Det fungerer, som vi ønsker. Men så er der ting, som presser os udefra," siger han.

Den sidste korte sætning knytter sig til den bærende årsag til, at Gyldendal-gruppens underskud på driften (ebit) i den samlede forretning også voksede i første halvår. Til -21 mio. kr. En forværring på fire mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. Og dén udvikling er hæftet til den anden ting, der blinker i neon i halvårsregnskabet. Mere om det senere.

Op op op

Først de positive takter.

Ud af en samlet omsætning på 418 mio. kr. blev 190,1 mio. hentet på salg af digitale bøger og produkter, mens det fysiske salg udgjorde 196,6 mio. kr.

Begge sider af forretningen blev løftet i forhold til samme periode i 2020, men stigningen i det digitale salg på godt 10,5 pct. sendte den digtiale andel af forretningen op med et enkelt procentpoint til 45,5 pct. af Gyldendals samlede salg.

Med en forskel på 1,5 pct.point er det digitale salg dermed næsten lige så stort som det fysiske - en udvikling, Gyldendal strategisk har padlet heftigt efter de seneste år.

"Løftet i det digitale salg i halvåret kom, da vi fik tilføjet Wapi. Det er ikke fordi, vi ikke længere tror på den fysiske bog. Men det er ikke der, vi ser, markedet vokser. Det gør det i de digitale udgivelser. Derfor er det vigtigt, vi har både produkterne og kanalerne," siger Morten Hesseldahl.

Løftet i den digitale omsætning i første halvår er primært hentet på trademarkedet - altså salget til privatkunder ifølge Morten Hesseldahl. I den del af forretningen er salget af klasiske printbøger også vokset i halvåret med næsten 14 mio. kr. til 196,6 mio. kr. - på trods af, at de fysiske boghandlere var tvangslukkede i mere end halvdelen af perioden.

"Den trykte bog står bare stadig enormt stærkt som bl.a. gave og statussymbol og i samspil med forbruget af lydbøger," siger Morten Hesseldahl.

Tingene der presser...

Så var der tingene, der presser udefra. Her handler det om den digitale distribution af bøger, der vokser, og som Gyldendal har kastet sig ind i med lanceringen af tjenesten Chapter i samarbejde med Modtryk og Gads Forlag. Og det har været en dyr fornøjelse.

"Her er vi nødt til at bruge penge og investere i områder, vi ikke har været før, og hvor der er kommet meget hæftig konkurrence og stor spending. Der har vi besluttet, det er vigtigt for os, vi har en andel i slutbrugerkontakten, så det hele ikke bliver lagt ud til mellemmænd, der kommer ind udefra og overtager al direkte kontakt til kunderne, som vi ser i mange brancher," siger Morten Hesseldahl.

"Det koster penge i Chapter og i bogklubberne. Det kommer vi til at bruge penge på også fremover."

I løbet af årets første seks måneder har Gyldendal, for de 65 pct. af Chapter, som forlaget ejer, indkasseret et tab på 14 mio. kr.

Værre end forventet

Moderselskabet spyttede 6,5 mio. kr. i opstarten af streamingtjenesten som kapitalindskud i første halvår af 2020, men udskrev et lån på 10,7 mio. kr. et år senere - tidligere i 2021 - til tjenesten.

Derudover er der givet tilsagn om yderligere 2,3 mio. kr., viser halvårsregnskabet.

Foto: Screenshot
Foto: Screenshot

Hvordan flugter det, med hvad du havde regnet med, da I gik i gang med Chapter?

"Det er værre, end hvad vi havde regnet med. Konkurrencen har vist sig at være voldsom og behovet for investeringer er større, end vi forventede, da vi gik ind i markedet," siger Morten Hesseldahl, som fortsætter:

"Men vi er lykkedes med at få bygget forretningen op. Den fungerer, butikken fungerer, titlerne er der, og kunderne er glade. Vi skal bare ud og slås for at få den til at vokse. Og det har vi tænkt os at blive ved med. Vi er meget glade for, vi har taget initiativet - det skulle vi måske have gjort lidt tidligere, men nu er vi der, og for os er det vigtigt, vi har dén kanal til slutbrugerne."

Er de lån til Chapter, I har udskrevet her i 2021, nok?

"Nej, det tror jeg ikke. For indeværende år regner jeg med, det er nok, men jeg tror, vi komme til at bruge mange penge de kommende år på at få etableret Chapter. Vi er der, fordi vi vil være der. Vi er oppe mod nogle virksomheder med stor kapitaladgang, så det kommer til at koste nogle penge. Men det er vi klar til."

Behøver ikke være størst

Gyldendals andel af Chapters omsætning i første halvår var på mindre én million kroner. Helt præcist 840.000 kr. Altså ikke i nærheden af at komme tæt på at indfri de hidtidige investeringer i tjenesten. Men det er også stadig early days, understreger Morten Hesseldahl.

"Vi er endnu ikke, hvor vi skal være - det er stadig kort tid siden, vi lancerede, og det har i den første tid handlet primært om at få teknikken på plads og sortimentet på plads. Så er det nu en markedsføringsøvelse, og jeg har en formodning om, det vil se anderledes ud, når året er omme," siger han.

Er der fortsat opbakning fra bestyrelsen til projektet?

"Og ja, der er opbakning. Vi behøver ikke være de største, vi vil bare gerne være der."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også