Madsen: Vi er pressede af at alle kan lave medier selv

Virksomheder investerer i egne medier, og de kan blive seriøse konkurrenter til klassiske medier, mener bl.a. Ekstra Bladets chefredaktør.
Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Polfoto/Arkiv
Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Polfoto/Arkiv

Det er ikke bare på uddannelsesfronten, at journalistik er populært - i markedsføringsafdelingerne har man også kastet kærligheden på de redaktionelle virkemidler for at få budskabet ud, skriver Journalisten.

Indgangsbarrieren til at lave mediekanaler og -indhold er med den teknologiske udvikling blevet ankel-lav og tilbuddene fra virksomheder og interesseorganisationer - såvel som influenter som bloggere og youtubere - kan blive seriøse konkurrenter til de klassiske medier.

"Er vi på vej ud som medier? Nej, det tror jeg ikke, vi er. Vi er selvfølgelig pressede af, at alle har adgang til at være medier selv. Men hvis vi vil overleve, skal vi ikke gå med på den tendens, men holde fast i at give folk den ægte sandhed om, hvad der foregår," mener Poul Madsen, anvs. chefredaktør for Ekstra Bladet, til Journalisten.

Han advarer publicistiske medier om at læne sig tilbage i historikkens komfortzone - for den er ikke en selvfølgelighed for de nye generationer. Er man under 35 år, ser man nyhedsindhold og reklamer eller PR som havende samme værdi, så længe det har relevans for dem, mener han.

Også chefredaktør Pernille Kleding fra Allers Client Publishing, der producerer medier for virksomheder, direktør for uddannelse og viden på DMJX, Trine Nielsen, og medieforsker Michael Bruun Andersen fra RUC peger på virksomhedernes medier som voksende konkurrenter til de traditionelle nyhedsmedier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også