MediaWatch

Madsen: Vi er pressede af at alle kan lave medier selv

Virksomheder investerer i egne medier, og de kan blive seriøse konkurrenter til klassiske medier, mener bl.a. Ekstra Bladets chefredaktør.

Rasmus Flindt Pedersen/Polfoto/Arkiv
Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Polfoto/Arkiv

Det er ikke bare på uddannelsesfronten, at journalistik er populært - i markedsføringsafdelingerne har man også kastet kærligheden på de redaktionelle virkemidler for at få budskabet ud, skriver Journalisten.

Indgangsbarrieren til at lave mediekanaler og -indhold er med den teknologiske udvikling blevet ankel-lav og tilbuddene fra virksomheder og interesseorganisationer - såvel som influenter som bloggere og youtubere - kan blive seriøse konkurrenter til de klassiske medier.

"Er vi på vej ud som medier? Nej, det tror jeg ikke, vi er. Vi er selvfølgelig pressede af, at alle har adgang til at være medier selv. Men hvis vi vil overleve, skal vi ikke gå med på den tendens, men holde fast i at give folk den ægte sandhed om, hvad der foregår," mener Poul Madsen, anvs. chefredaktør for Ekstra Bladet, til Journalisten.

Han advarer publicistiske medier om at læne sig tilbage i historikkens komfortzone - for den er ikke en selvfølgelighed for de nye generationer. Er man under 35 år, ser man nyhedsindhold og reklamer eller PR som havende samme værdi, så længe det har relevans for dem, mener han.

Også chefredaktør Pernille Kleding fra Allers Client Publishing, der producerer medier for virksomheder, direktør for uddannelse og viden på DMJX, Trine Nielsen, og medieforsker Michael Bruun Andersen fra RUC peger på virksomhedernes medier som voksende konkurrenter til de traditionelle nyhedsmedier.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Socialdemokratiet vil have Netflix til at betale til dansk indholdsproduktion, finansdirektøren i Berlingske Media stoppede, og North Media har vendt nedtur til optur takket være Postnord-krisen. Vil du have overblik over ugen, der gik i mediebranchen? Så læs med.

Tidligere DR-profiler: DR-struktur kan give uklarhed om magtfordeling

DR’s opbygning mellem på den ene side de producerende enheder som DR Nyheder og DR Kultur og på den anden side den strategiske chefredaktion i DR Medier, der sidder med ordrerbogen, skaber usikkerhed om, hvem der reelt bestemmer, ifølge flere kilder, som Berlingske business har talt med.

Dramatisk greb i DR’s Liberty vækker kritik

DR’s nye søndagssats, dramaserien ’Liberty’, der bygger på romanen af samme navn, får kritik forud for premieren søndag aften. DR gør romanen til et ”almindelig soap-agtigt familiedrama,” lyder det blandt andet.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere