Forbrugerombudsmanden vil optrappe kamp mod skjult reklame

Større fokus og bedre muligheder for at tage sager op retsligt vil føre til flere politianmeldelser for skjult reklame, forventer forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen | Foto: Stine Bidstrup/Polfoto/Arkiv
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen | Foto: Stine Bidstrup/Polfoto/Arkiv

Forbrugerombudsmanden vil de kommende år sætte hårdere ind i kampen mod skjult reklame i de danske medier. Dermed kan medier og annoncører forvente et stigende antal politianmeldelser, skriver Journalisten.

"Vi forventer, at vi fortsat vil se en stigning af vores politianmeldelser. Dels fordi vi har fokus på området. Dels fordi vi mener, at nu har vi informeret rigtig meget om det. Og endelig fordi aftalekravet bliver ophævet," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til fagbladet.

Med aftalekravet henviser hun til, at Folketinget for tiden er i gang med at behandle en ny markedsføringslov, der, hvis forslaget bliver vedtaget i sin nuværende form, vil løsne det nuværende krav om, at Forbrugerombudsmanden skal kunne bevise, at der er en aftale mellem annoncør og medie, før der kan blive ført sag om skjult reklame, skriver Journalisten.

Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at bl.a. medierne overholder markedsføringsloven, og den indsats vil altså få mere fokus internt, men uden, der vil blive afsat yderligere ressourcer til. På nuværende tidspunkt bliver der brugt mellem ét og halvandet årsværk på skjult reklame, oplyser hun til Journalisten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også