Norsk annoncemarked var i bakgear i 2016
![Foto: Colourbox](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6170563.ece/ALTERNATES/schema-16_9/COLOURBOX2888303.jpg)
De samlede reklameinvesteringer i Norge gik tilbage med 2,2 pct. sidste år. Det skriver Medier24 på baggrund af en rapport fra svenske IRM, der analyserer annoncemarkedet i Skandinavien.
I alt beløb annonceringen i Norge sig til 19,2 mia. norske kr., svarende til 16,1 mia. kr., i 2016. Hvis man ser isoleret på fjerde kvartal, var der tale om en fremgang på 1,6 pct. Og det giver grund til optimisme.
"De seneste år har været dystre på reklamemarkedet. Men vi ser måske en stabilisering af markedet på vej ind i 2017. Bunden er måske nået," udtalte Madeleine Thor, daglig leder hos IRM, ifølge Medier24 i forbindelse med fremlæggelsen af tallene.
Den digitale annoncering gik 5 pct. frem i løbet af året og tegner sig for 41,3 pct. af det samlede norske annoncemarked. På andenpladsen ligger tv med 20,5 pct. efterfulgt af dagbladene, der høster 16,2 pct. af det norske annonceforbrug.
IRM estimerede i efteråret 2016, at det danske annoncemarked ville vokse med 1,6 pct. i 2016 og med 1,9 pct. i 2017.
Relaterede artikler
Sådan fordelte bureauerne investeringerne i 2016
For abonnenter
Prognose: Svag vækst på reklamemarkedet i 2017
For abonnenter