Aviser melder om læserfremgang efter præsidentvalg

Valget af Donald Trump som ny præsident har haft en overraskende positiv effekt for flere medier i USA.
Foto: Richard Drew/Polfoto
Foto: Richard Drew/Polfoto

Selvom amerikanske - og danske - nyhedsmedier har haft travlt med at have røde ører efter det amerikanske præsidentvalg, har læserne haft travlt med at strømme til de klassiske medier, skriver Politiken.

Fire gange så mange læsere som normalt har efter valget i sidste uge tegnet abonnement på The New York Times, og det almennyttige medie Propublica har ifølge Bloomberg set en stærk stigning i donationer. På en normal dag modtager Propublica omkring 10 donationer, men det er vokset til hele tre donationer i minuttet siden valget.

"Mange mennesker har efter valget følt sig nødsaget til at reagere på en eller anden måde som borgere, og journalistikken er en vigtig del af det," siger Richard Tofel, chef for ProPublica til Bloomberg.

Ifølge Bloomberg er flere mediekoncerners kursværdi også steget efter valget.

Debat: 5 amerikanske fejl danske medier kan lære af 

Præsidentvalg skærer ny mediedagsorden ud i pap

Trump-sejr fører til selvransagelse hos medier 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også