MediaWatch

Ekstra Bladet skal betale 600.000 i erstatning til søfolk

Ekstra Bladet og JP/Politikens Hus skal betale erstatning til to søfolk for avisens dækning af deres gidseltagning hos somaliske pirater.

Foto: Lars Just/Polfoto
Københavns Byret giver de to søfolk Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez medhold i deres sag mod Ekstra Bladet og avisens udgiver JP/Politikens Hus. De tilkendes en erstatning på 300.000 kr. hver. Det skriver Ekstra Bladet.

Fagforbundet Søfartens Ledere, der kørte sagen for de to søfolk, havde krævet 1 mio. kr. De føler sig krænket af Ekstra Bladets kampagne under overskriften "Skal Eddy og Søren rådne op i Somalia", som bestod af hundredvis af artikler og billeder.

Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, og Ekstra Bladet har under retssagen krævet frifindelse. Avisen mener, at dækningen faktisk medvirkede til, at de to søfolk i sidste ende blev løsladt.

Krænkede søfolks privatliv

Men Københavns Byret vurderer, at Ekstra Bladets dækning krænkede privatlivets fred og forlængede de to søfolks gidseltagning unødigt. I dommen skriver Københavns Byret, at det må tilkomme personer, der befinder sig i fangenskab en særlig beskyttelse mod at blive gengivet på billeder, skriver Ektra Bladet.

"Et gidsel befinder sig som en krigsfange i en situation, hvor pågældende ikke har mulighed for frit at give samtykke til optagelsen af billeder, ligesom pågældende ikke har mulighed for at frabede sig, at der optages billeder, eller at undgå at man på billederne iscenesættes i særlige situationer," skriver Københavns Byret i dommen ifølge Ekstra Bladet.

Københavns Byret mener, at det var muligt for Ekstra Bladet at omtale sagen uden at bringe billeder af de to søfolk i fangenskab. At Ekstra Bladet valgte at gøre det, er en krænkelse, som berettiger de to søfolk til erstatning, lyder det fra retten.

Derimod mener Københavns Byret ikke, at beviserne ikke peger i retning af, om Ekstra Bladets kampagne har forlænget eller forkertet bevisførelsen, skriver Ekstra Bladet.

Handler ikke om penge

Til TV 2 siger de to søfolks advokat, Heidi Steen Jensen fra Horten advokatfirma, at de endnu ikke har besluttet, om de vil anke dommen.

Det vides endnu ikke, om Ekstra Bladet og JP/Politikens Hus vil anke dommen. Avisen holder pressemøde om sagen kl. 15.

At søfolkene ikke får de ønskede 500.000 kr. i erstatning hver, er dog ikke det afgørende for søfolkenes advokat.

"Sagen handler jo ikke om kroner og øre. Sagen handler jo om, hvor meget Søren og Eddy kunne få for den behandling, de havde været udsat for på Ekstra Bladet. Det har handlet om at få rettens ord for, at Ekstra Bladet gik for langt i sin dækning og at de ikke tog hensyn til de menneskelige omkostninger, som det havde, at man dækkede sagen på den måde," siger Heidi Steen Jensen til TV 2.

De to søfolk har også bebudet et sagsanlæg mod TV 2 for dokumentaren "De danske gidsler - mareridtet i Somalia". Det er dog en helt anden sag, siger Heidi Steen Jensen til TV 2.

Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn blev efter 838 dage som gidsler frigivet 30. april 2013 mod betaling af en løsesum på knap 40 mio. kr.

Mere fra MediaWatch

Pluto TV udfordrer streamingmarkedet med gratis indhold

Efter et milliardopkøb i 2019 er det gået stærkt for Pluto TV, der for ni år siden blev skabt i et ”snusket varehus” i Los Angeles. Nu har den gratis streamingtjeneste gjort indtog i Norden. Partnerskab med Viaplay giver store forventninger allerede på kort sigt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs