En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
12.05.2016kl. 13.36

Retssag om EB’s dækning af gidseldrama afgøres fredag

Fredag falder der dom i sagen, hvor to tidligere sømænd kræver millionerstatning af Ekstra Bladet for avisens dækning af gidseltagning.
Foto: Lars Just/Polfoto
af MORTEN STEEN

Fredag falder afgørelsen i sagen, hvor de to tidligere søfolk Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn har krævet 1 mio. kr. i erstatning af Ekstra Bladet for avisens dækning af deres gidseltagning hos somaliske pirater. Det skriver Business.dk.

I 838 dage var de danske søfolk gidsler hos piraterne. Ekstra Bladet dækkede sagen intensivt og var derigennem medvirkende til at forlænge ophold hos deres gidseltagere, lyder anklagen fra Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn. Samtidig krænkede Ekstra Bladet privatlivets fred ved at udstille dem i en situation, de ikke selv var herre over, mener de to.

Dommen kan potentielt få stor betydning for mediernes dækning af lignenede sager i fremtiden, vurderer vært for DR’s mediekritiske radioprogram på P1 "Mennesker og Medier", Kurt Strand.

"Sagen er vigtig, fordi vi har masser af andre tilfælde, hvor mennesker af en eller anden grund bliver anbragt i medier med billeder eller tv-optagelser, hvor de ikke har mulighed for at tage stilling til, om de har lyst til at være med. Det har ikke været prøvet af før, om det gælder i forhold til paragraffen om privatlivets fred. På den måde har den meget vidtrækkende perspektiver end kun at handle om Søren og Eddys gidseltagning i Somalia," siger Kurt Strand.

Dommen bliver afsagt i Københavns Byret i morgen.

Relaterede artikler:

  • Foto: Lars Just/Polfoto

    Pirater brugte EB-artikler i gidselforhandling

  • Foto: Lars Just/Polfoto

    Gidsels familie bad avis stoppe med at dække piratsag

  • Foto: Jens Dresling/Polfoto

    Ekstra Bladet: Vores omtale fik gidsler hurtigere hjem

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg
Aviser

Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden

Foto: Lionel Bonaventure
Digital

Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

Det danske annoncemarked voksede i 2022, hvor genåbningens effekter værnede mod de værste konsekvenser af krig og inflation. Markedet vil dog tabe fart i 2023, vurderer Kantar Gallup og bureauchefer.

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Seneste nyt

  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
  • Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden – 07.10
  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge