Guardian vil tjene penge på medlemskaber

Native advertising og læsermedlemskaber skal skabe indtægtsstrømme for The Guardian i de kommende år.

Inden for de næste tre år skal en tredjedel af The Guardians omsætning komme fra læsermedlemskaber. Det fastslog David Pemsel, adm. direktør for The Guardian Media Group, der udgiver aviserne The Guardian og The Observer, i sidste uge på konferencen Digital Media Strategies 2016 ifølge The Media Briefing.

The Guardians nye strategi for medlemskab skal gøre avisen mindre afhængig af annoncemarkedet og samtidig udnytte mediets forhold til dets læsere.

"I den nye strategi har vi sagt, at medlemskab vil omfatte indhold, som vi forventer, at medlemmer skal betale for," sagde David Pemsel ifølge The Media Briefing på konferencen.

Baggrunden for tiltaget er den - med Pemsels ord - unikke position, som The Guardian og avisens brand har i læsernes bevidsthed.

Samtidig skal mediekoncernen blive bedre til at lære læserne og ikke mindst deres behov at kende. De tider, hvor det gjaldt om at have så mange læsere som muligt for at tjene penge, er nemlig slut, mener Guardian-direktøren.

"At være i stand til at gå rundt og sige "vi er store " er ikke godt nok. Vi ønsker at konvertere vores rækkevidde blandt anonyme brugere til et publikum, vi kender," siger David Pemsel.

Udover fokuset på at generere indtægter gennem læsermedlemskaber satser The Guardian i høj grad på at tjene penge på native advertising. 25-30 pct. af indtægterne skal i de kommende år komme fra mediekoncernens native-afdeling, Guardian Labs.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også