Udgivere frygter at miste kontrol over indhold

Afgivelse af indhold til store sociale medie-platforme er ifølge flere udgivere den største udfordring for branchen.
Foto: Rui Viera/AP/Polfoto/Arkiv
Foto: Rui Viera/AP/Polfoto/Arkiv

Flere af Europas førende medieudgivere ser de store platforme såsom Facebook, Google, Snapchat og Instagram som de største trusler, skriver Digiday.

Digiday afholder i disse dage et udgiverseminar i Bologna i Italien, hvor mediemastodonter såsom BBC, CNN, The Economist, The Guardian og The New York Times deltager. Fra Danmark er Ekstra Bladet og Jubii også med.

Under en session på seminariet blev repræsentanter fra udgiverne bedt om at notere den største, enkeltstående trussel, de står over for, på en seddel. Fra flere lød svaret, at det er afgivelsen af indhold til de store platforme fra tech-virksomhederne, der holder dem vågne om natten.

"Den største udfordring er udgivernes rolle i krigen om platformene: Hvem styrer spillet? Hvem skal være gatekeeper, og hvilke regler gælder? Hvis dit indhold ikke er hos dig selv, er det svært at eje den destination. Udgivere bliver nødt til at se nærmere på, i hvor høj grad de ønsker at være på disse platforme," lyder det fra en af unavngiven udgiver på seminaret.

En anden udgiver, som Digiday heller ikke omtaler navnet på, har noteret "stemmeandel mod de fire store".

"Den nuværende spredning af annonce-tech-selskaber må og skal stoppes. De fire store vil eje infrastruktur, og din forretning er nødt til at have klare strategier for at tjene penge på deres platforme," skriver udgiveren.

Andre nævner branded content, omsætningsfald og apps som de største udfordringer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også