MediaWatch

Årets Pressefoto indkapsler "hele den store historie"

Priserne for Årets Pressefoto er blevet uddelt i eftermiddag, og det har bl.a. udløst hæder til fotografer fra Berlingske, Jyllands-Posten og Politiken.

Årets Pressefoto er taget en tidlig augustmorgen 2015, hvor en flygtningefamilie forsøger at komme under et pigtrådshegn på grænsen mellem Ungarn og Serbien | Foto: Jacob Ehrbahn/Polfoto

39 fotografer var nomineret, da Fotografforbundet fredag eftermiddag uddelte priserne for Årets Pressefoto 2015.

Hovedprisen for Årets Pressefoto gik til Politikens fotograf Jacob Ehrbahn for et billede taget i august sidste år af en flygtningefamilie, der forsøger at komme under et pigtrådshegn på grænsen mellem Ungarn og Serbien.

"I bare et enkelt fotografi er det lykkedes Jacob Ehrbahn at indkapsle hele den store historie: Verden er i nød, mennesker flygter, og vi prøver at holde dem ude. Billedet opsummerer hele situationen, eller katastrofen, om man vil, og har stærke referencer tilbage i tiden. Det er med andre ord et ikonisk billede på den største begivenhed i året," lød begrundelsen fra juryen, skriver Fotografforbundet.

Se listen over vinderne i de 14 kategorier herunder.

Årets vindere er:

  • Årets Pressefoto: Jacob Ehrbahn, Politiken
  • Årets Pressefotograf: Joachim Ladefoged, Morgenavisen Jyllands-Posten
  • Årets Nyhedsbillede, Danmark: Michael Drost-Hansen, freelance
  • Årets Reportage, Danmark: Joachim Adrian, Politiken
  • Årets Nyhedsbillede, Udland: Jacob Ehrbahn, Politiken
  • Årets Reportage: Rasmus Flindt Pedersen, freelance/Ekstra Bladet
  • Årets Sportsbillede, Action: Liselotte Sabroe, Berlingske Media/Scanpix
  • Årets Sportsbillede, Reportage: Kasper Thorup Løftgaard, DMJX
  • Årets Danske Hverdagsbillede: Bax Lindhardt, Berlingske Media/Scanpix
  • Årets Portræt: Miriam Dalsgaard, Politiken
  • Åben Klasse: Rasmus Degnbol, Freelance
  • Årets Lange Indslag, tv/web: Anders Birch & Jakob Vølver, United Production
  • Årets Korte Indslag, tv/web: Anders Albjerg, DMJX
  • Årets Åben Klasse, tv/web: Kenneth Lysbjerg Koustrup DMJX & Louise Koustrup DMJX

Mere fra MediaWatch

Pluto TV udfordrer streamingmarkedet med gratis indhold

Efter et milliardopkøb i 2019 er det gået stærkt for Pluto TV, der for ni år siden blev skabt i et ”snusket varehus” i Los Angeles. Nu har den gratis streamingtjeneste gjort indtog i Norden. Partnerskab med Viaplay giver store forventninger allerede på kort sigt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs