MediaWatch

Telenor må tage milliontab på norske lokalaviser

De tidligere ejere Telenor og LO må tage regnskabsmæssige tab på salget af Amedia til norsk bankfond.

Foto: Stine Bidstrup/Polfoto/Arkiv

Det faldt i går på plads, at Telenor og LO sælger den norske lokalavis-koncern Amedia til Sparebankstiftelsen DNB, der ejer 10 pct. af den norske storbank DNB.

Handlen værdisætter mediehuset til 1,4 mia. norske. kr., svarende til 1,1 mia. kr. Det dækker bl.a. over en kontantbetaling på 395 norske. kr. (310 mio. kr.) De tidligere ejere sælger dog med tab, skriver Kampanje.

Telenor må tage et regnskabsmæssigt tab på 360 mio. norske kr. (283 mio. kr.), skriver Kampanje, mens LO ifølge Dagens Næringsliv taber 50 mio. norske. kr. (39,3 mio. kr.).

"Amedia er et tilknyttet selskab og nedskrivningen vil blive belastet på den linje i regnskabet, som er for tilknyttede selskaber, sigr kommunikationsdirektør i Telenor, Glenn Mandelid, til Kampanje.

Telenor har igennem årene nedskrevet værdien af sit ejerskab af Amedia flere gange. Omvendt har Telenor også hentet store udbytter på Amedia, bl.a. på salget af norske TV 2.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs