MediaWatch

Århus Stiftstidendes sportsredaktion ville undgå Qureshi-artikler

Skepsis over for Michael Qureshis journalistik fik Stiftens sportsredaktion til at forsøge at undgå artiklerne, han leverede gennem BNB og BT, siger ledelse.

Foto: Søren Bidstrup, Berlingske Media

Brugen af især udenlandske journalist-kilder og anonyme kilder i fodbolddækningen gjorde sportsredaktionen på Århus Stiftstidende så kritisk over for fodboldjournalisten Michael Qureshis arbejde, at de ville styre uden om hans artikler, skriver Berlingske.

De senere års tværgående redaktionelle samarbejde i Berlingske Media betød, at de artikler, Michael Qureshi skrev som journalist for BT om dansk og international fodbold, også blev stillet til rådighed for Århus Stiftstidende. Det skete igennem den fælles sportsredaktion, eller sportsvertikal, som især BT leverede stof til. Leverancen blev forstærket med oprettelsen af nyhedsbureauet BNB i slutningen af 2012.

Overblik: Det ved vi i Qureshi-sagen

I forbindelse med BNB-lanceringen besluttede sportsredaktionen på Århus Stiftstidende at forsøge at undgå Michael Qureshis dækning af især AGF og europæisk fodbold.

"Det var her (brugen af udenlandske kilder, red.), vi især blev skeptiske. Man kunne læse ud af artiklerne, at Qureshi kendte en udenlandsk journalist, som i flere tilfælde havde en hemmelig kilde i f.eks. FC Barcelona. Hvordan kan man tillade anonymitet, hvis man ikke engang selv kender kilden," siger Thomas Nielsen-Grøn, redaktionschef på Århus Stiftstidende og indtil 2013 skrivende og redigerende op avisens sportsredaktion, til Berlingske.

Chefredaktør for Århus Stftstidende og daværende sportsredaktør på avisen, Jan Schouby, bekræfter beslutningen om at undvige artiklerne, fordi man satte spørgsmålstegn ved den journalististiske metode bag. Ifølge Berlingskes optælling har Århus Stiftstidende fra 2012 og frem bragt 95 artikler med Michael Qureshis navn.

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs